Ensi kesänä juna vie näppärästi kesähuveihin ja nyt myös PowerParkiin



Kun kevään ensimmäiset auringonsäteet kutittelevat kasvoja, mieleen tulee väistämättä kesä ja kesälomasuunnitelmat. Tilaan ensi kesäksi aurinkoa, lämpöä ja sopivassa suhteessa vauhtia sekä rentouttavia hetkiä riippumatossa. Riippumaton löydän oman kesämökin pihamaalta, mutta vauhtia taidan hakea kesätapahtumista ja -puuhista. Tiesitkö, että VR:n junat vievät näppärästi kesäkohteisiin ympäri Suomen?

PowerPark ja Härmän asema
Erityisesti perheen nuorimmille viihdykettä tarjoilevat huvipuistot. Aakeilla Pohjanmaan laakeilla sijaitsevaan PowerParkiin pääsee nyt junalla. Kesän kunniaksi Härmään, PowerParkin kupeeseen avataan uusi asema, joka palvelee Pohjanmaalle hurvittelemaan matkaavia 19.6.–13.8. välisenä aikana. Härmän asemalla pysähtyy päivittäin 4–6 junavuoroa. Asemalta PowerParkiin on kävelymatka, joten siirtymisiin perillä menee vain hetki. Halukkaille PowerPark järjestää myös bussikuljetuksen asemalta ja takaisin.

Mikkelin asuntomessut ja Mikkelin rautatieasema
Asumisen, rakentamisen ja sisustamisen uusiin tuuliin pääsee tutustumaan Saimaan rannalla Mikkelissä, jossa järjestetään tämän kesän asuntomessut. Juna vie Länsi-Savon sydämeen sujuvasti monesta suunnasta. Varsinainen asuntomessualue sijaitsee kolmen kilometrin päässä Mikkelin keskustasta, mutta tapahtumajärjestäjät ovat hoitaneet bussikuljetuksen keskustasta messualueelle. Ensin siis lounas torin laidalla ja sitten suunnaksi asumisen trendit.

Pori Jazz, SuomiAreena ja Porin rautatieasema
Musiikkia ja yhteiskunnallista keskustelua samassa kattauksessa tarjoilee heinäkuinen Pori. Raideliikenteen solmukohdasta Tampereelta Poriin pääsee sujuvasti, ja Tampereelle puolestaan pääsee hyvin mistä päin Suomea tahansa. Porin rautatieasema sijaitsee noin kilometrin päässä keskustasta ja Jazz-kadusta, joten paikan päällä näppärin tapa kulkea on kävely. Kadulla tapa varmasti tuttuja ja saattaapa sitä päätyä sattumalta mielenkiintoisen keskustelun pyörteisiinkin.

Kesän reissaajille juna on mukava tapa matkustaa. Junan henkilökunta kun pitää huolen matkanteosta ja me matkustajat voimme keskittyä rentoutumiseen, yhdessäoloon ja matkaeväiden nauttimiseen. Perille päästessä virtaa riittää vielä varsinaiseen hurvitteluunkin.

VR lisää myös junavuoroja ensi kesänä eri puolille Suomea. Lue lisää näistä vuoroista tiedotteestamme.

Kevättä on jo ilmassa ja kesäkin on ihan nurkan takana. Aurinkoisia säitä odotellessa!

VR:lle aiempaa enemmän ruusuja



VR on oikealla tiellä kehittäessään palveluitaan. Tämän johtopäätöksen voi vetää tuoreista asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Sen mukaan junamatkustajat ovat entistä tyytyväisempiä VR:n palveluihin ja yhä useampi haluaa suositella junaa läheisille ja tutuille. Mukavaa on, että suositteluhalukkuus on noussut korkeimmalle tasolle moneen vuoteen.

Osaava henkilökunta on edelleen tärkeä valtti VR:lle. Saamme kiitoksia konduktöörien ystävällisyydestä, palvelualttiudesta ja asiantuntemuksesta. Junamatkalla matkustajat arvostavat matkustamon siisteyttä ja matkan turvallisuutta.

Olemme kehittäneet viime vuosina niitä lipunostotapoja, joita asiakkaamme käyttävät yhä enemmän. Siksi tuloksista on mukava lukea, että saamme kehuja lipun ostamisesta digitaalisista kanavista. Asia on tärkeä, sillä nykyisin 75 prosenttia lipuista ostetaan verkkokaupasta tai mobiilikanavista, jonka osuus kasvaa eniten. Eikä työ jää tähän, uudistuksia on tulossa niin mobiiliin, verkkokauppaan, automaatteihin kuin paikanvaraukseenkin.

Työn alla on monta asiaa, joista matkustajilta on tullut kriittistä palautetta. Junamatkustajat toivovat parannusta erityisesti wlan-yhteyksiin, WC-tilojen siisteyteen sekä myöhästymisestä tiedottamiseen. Kuuntelemme saamaamme palautetta. Meneillään onkin monia näihin liittyviä kehityskohteita. Esimerkiksi junaverkkoa on parannettu merkittävästi, palautteen mukaan junassa onnistuu työn teko tai viihteen seuraaminen jo selvästi aiempaa paremmin.

Palveluiden kehittämisen taustalla on tietysti meidän halumme saada juniin lisää matkustajia. Tämä näyttää onnistuneen ja asiakastyytyväisyys on parantunut samalla kun VR:n matkustajamäärät ovat kasvaneet koko päättyneen vuoden. Helmikuun hintauudistuksen ja kesäkuussa tehtyjen reittien nopeutusten myötä junamatkoja on VR:n omassa kaupallisessa liikenteessä tehty noin 350 000 edellisvuotta enemmän. Tästä on hieno jatkaa alkanutta uutta vuotta 2017!

Kuva: Janne Mikkilä, Keksi

Matkaketjujen paluu – älypuhelin taskussa matkaan ovelta ovelle


Start upit valtaavat Helsingin päärautatieaseman syyskuun puolivälissä. VR järjestää 12.–16.9. Ovelta ovelle -hackathonin, jossa VR ja start upit yhdessä luovat konkreettisia digitaalisia  ratkaisuja matkaketjuihin. Matkaketjuilla tarkoitetaan palvelua, esimerkiksi mobiilisovellusta, jossa matkustaja yhdistää junamatkan saumattomasti eri kulkuvälineisiin, vaikka bussiin, lentokoneeseen, taksiin tai vuokra-autoon. Näin kuluttaja saa lisää yhteyksiä helposti yhden palvelun kautta, jopa vain yhdellä lipulla. Hackathon-viikon tavoite on kunnianhimoinen: VR haluaa saada vauhtiin sellaisen digitaalisen palvelun kehittämisen, joka kestää kansainvälisen vertailun.

VR on yhtiö, joka haluaa olla matkaketjujen suunnannäyttäjä Suomessa. Toisaalta VR on yhtiö, jolla on vahva tarina ja pitkä historia. Pystymme ammentamaan myös menneistä vuosikymmenistä ideoita tulevaisuuden matkustamiseen.

Ovelta ovelle -palvelu oli VR:ssä käytössä jo 60–70-luvuilla, kun VR:n omien kuorma-autojen kylkeen oli maalattu  tämä mainoslause. Autot hakivat tavaraa tehtailta, veivät sitä juniin, määränpäässä Ovelta ovelle -kuorma-auto oli odottamassa ja toimitti tavaran sen jälkeen nopeasti suoraan liikkeisiin. Siitä matkaketjussa on myös kyse: helppoudesta, sujuvuudesta ja saumattomasta matkasta.

Matkaketjut tuovat mieleen muistoja myös rengasmatkoista, joiden kultakausi ajoittui sotien jälkeiseen aikaan 50–60-luvuille. Kotimaan viikon mittaisia kierroksia markkinointiin vihkosilla, joihin oli koottu valmiit matkareitit junilla, höyrylaivoilla sekä linja-autoilla. Lisäksi matkalaiset saivat samassa paketissa suositukset kunkin matkareitin parhaista nähtävyyksistä sekä tiedon lippujen hinnoista. Kokonaismatkapaketin tarjoava vihkonen kuulostaa nykyajan sovellukselta – muoto on vain toinen. Moni saattaa muistaa rengasmatkat myös visuaalisesti upeista julisteista, sen ajan nettisivuista.

Mitä sitten tämän päivän matkustaja odottaa matkaketjuilta ja sitä tarjoavalta palvelulta? Matkaketjun on vastattava matkustajien arjen tarpeisiin. Kuluttajat ovat  tottuneet asiointi- ja viihdepalvelujen saatavuuteen älypuhelimella ja myös matkaketjun on kuljettava jokaisen taskussa. Palvelun on oltava helppokäyttöinen, maksuliikenteen luotettavaa ja sujuvaa. Tärkeää on myös se, että matkailija pidetään ajan tasalla matkan eri vaiheissa. Esimerkiksi ovatko vaihtoyhteydet aikataulussa tai mistä löytyvät laiturit, josta bussit lähtevät junamatkan jälkeen?

VR:lle matkaketjut ovat tärkeä osa tulevaa liiketoimintaa ja matkaketjujen rakentaminen on hieno mahdollisuus lisätä junien ja koko joukkoliikenteen houkuttelevuutta. VR kuljettaa jo nyt yli 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa lähiliikenteessä, kaukoliikenteessä, Venäjän liikenteessä ja linja-autoilla. Näin suuresta joukosta huolehtiminen on meille sydämen asia. VR ei voi sivuuttaa keskustelua ja tarvetta helpottaa meidän kaikkien liikkumista. Siksi matkaketjut. On matkaketjujen paluun aika – ovelta ovelle.

Hackathon viikko alkaa päärautatieaseman lipunmyynnissä 12.9 ja päättyy osallistuvien tiimien töiden arviointiin perjantaina 16.9. Suuri yleisö on tervetullut kertomaan omia toiveitaan matkaketjuihin 14.9., jolloin Helsingin päärautatieasemalla järjestetään yleisötilaisuus. Tiimien työskentelyä voi seurata myös sosiaalisen median kanavissamme Instagramissa, Twitterissä ja Facebookissa.

Kuvat: Rautatiemuseo

Pysyvästi edullisempien junahintojen ABC

Meillä VR:llä on iloisia uutisia! Tänään nimittäin alkaa uusi, entistä edullisempien junamatkojen aikakausi. Laskimme kaukoliikenteen junalippujen hintoja keskimäärin 25%. Kyseessä ei ole kampanja, vaan uudet, järkevät lipunhinnat ovat voimassa pysyvästi, koko kotimaan kaukoliikenteen reittiverkostolla.

Olemme myös selkeyttäneet lippuvaihtoehtoja: tästä päivästä alkaen matkustajille on tarjolla Säästölippu ja Peruslippu. Lippuihin voi halutessaan ostaa lisäpalveluita. Jotta junalippujen uusi hinnoittelu olisi mahdollisimman selkeä kaikille, kokosin tähän tärkeimmät asiat aakkosjärjestykseen. Lukaise läpi, niin tiedät, mikä on muuttunut!

Alennukset

Opiskelijoiden, eläkeläisten, lasten ja varusmiesten maksamat lipunhinnat laskivat. Lisäksi nämä asiakasryhmät saavat alennusta, joka myönnetään aina Peruslipun hinnasta. Koska junalippujen hinnat laskivat, alennusprosentit muuttuivat – opiskelijat -30%, eläkeläiset -20%, lapset -40% sekä varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet vapaa-ajalla -30%. Edullisimmin myös alennusryhmiin kuuluvat matkustavat Säästölipulla, josta erillisiä alennuksia ei myönnetä.

Kausi- ja sarjalippu

Kausi- ja sarjaliput säilyvät ominaisuuksiltaan tismalleen samanlaisina kuin ennen, mutta hinnat laskevat näissäkin. Kausilippujen hinnat laskevat keskimäärin -25%, kausilippu on sitä edullisempi mitä enemmän matkustat – ja mitä pidemmäksi ajaksi lippu ostetaan. Suosittujen sarjalippujen hinnat laskivat keskimäärin jopa -35%.

Lapset

Lastenkin hinnat laskevat. Alle 4-vuotiaat lapset matkustavat ilmaiseksi. 4-16-vuotiaiden lasten alennusprosentti on uusien hintojen myötä -40%. Poistimme hankalaksi koetun perhelipun, ja huolehdimme, että uusien hintojen myötä perheet matkustavat kokonaisuutena edullisemmin erillisillä lipuilla. Edullisinta on ostaa säästölippu jokaiselle perheenjäsenelle.

Lippujen ostaminen

Pysyvästi edullisempia lippuja voi ostaa kaikista VR:n myyntikanavista: VR.fi, VR Mobiili, VR Asiakaspalvelu, lipunmyyntiautomaatit, R-kioskit, asemien lipunmyynnit, konduktöörit junissa, matkahuollot ja valitut matkatoimistot sekä muut jälleenmyyjät.

Lisäpalvelut

Lippuihin voi halutessaan ostaa lisäpalveluita. Uutta on esimerkiksi 10 euroa maksava Peruutusturva. Istumapaikka Ekstra-luokassa maksaa 5-17 euroa ja istumapaikka Ravintolavaunun yläkerrassa 3-11 euroa – hinta riippuu matkan pituudesta. Pyörän tai lemmikin kuljetus maksaa edelleen 5 euroa. Kaikki liput voi muuttaa 5 euron lisähintaan.

Peruslippu

Peruslippu on yleisin lippu ja sitä myydään kaikkiin juniin niin kauan kuin paikkoja riittää. Peruslipulla on kolme hintatasoa ja se on sitä halvempi, mitä enemmän junassa on vapaita paikkoja. Perusliput tulevat myyntiin kun vielä edullisemmat Säästöliput on myyty loppuun.

Reitit

Hinnanalennus koskee kaukoliikenteen reittiverkostoa kaikkialla Suomessa. VR:llä on yhteensä 44 000 erilaista reittiyhdistelmää, ja aikaisemmat kampanjahintamme eivät ole ulottuneet kaikille reiteille. Nyt edulliset hinnat ovat kaikkien ulottuvilla.

Säästölippu

Säästölippu on kaikilla reiteillä ja kaikille matkustajille edullisin kaukoliikenteen lippuvaihtoehto. Säästölipun edullisesta hinnasta ei myönnetä enää alennuksia. Säästölippuja on myynnissä kaikille junavuoroille – tuhansia päivittäin. Kannattaa kuitenkin olla ajoissa liikkeellä, sillä junaa kohden säästölippuja on rajallinen määrä – hiljaisiin juniin enemmän kuin ruuhkavuoroihin.

Veturi

Asiakkuusohjelma Veturi sujuvoittaa asioimista sähköisissä kanavissa ja tarjoaa jäsenilleen etuja ja yllätyksiä – VR:ltä ja kumppaneilta. Iloksemme Veturiin on liittynyt jo lähes miljoona matkustajaa. Kehittelemme jatkuvasti etuja ja uusia tapoja tuottaa lisäarvoa Veturilaisille – pysy siis kuulolla. Entisenlaiset Veturin hintakampanjat poistuvat uusien, pysyvästi edullisten hintojen myötä.

Rakensimme myös valmiiksi erilaisia esimerkkejä uusista hinnoista nettisivuillemme. Käy tutustumassa osoitteessa vr.fi/uusihinta. Kysy rohkeasti lisää hintauudistuksesta – henkilökuntamme junissa, lipunmyynneissä, puhelinpalvelussa, Twitterissä ja Facebookissa vastaa mieluusti kysymyksiinne.

Eikä tämä jää tähän – haluamme jatkossa varmistaa, että olemme paitsi järkevänhintainen myös nopeampi ja mukavampi matkakumppani. Nähdään junassa!

Allegrolla nopeammin Pietariin!



Allegro juhlii 5-vuotissynttäreitään. Ensimmäinen Allegro-vuoro Helsingin ja Pietarin välillä liikennöitiin 12.12.2010 ja sen jälkeen Allegron on löytänyt jo liki 2 miljoonaa matkustajaa.  Allegro on mukava ja nopea – ensi keväänä matka-aika lyhenee vielä lähes 10 minuuttia ja Helsingistä Pietariin matkataan alle 3,5 tunnissa.

Nopean Allegro-yhteyden tulo markkinoille kasvatti Helsingin ja Pietarin välisessä liikenteessä matkustajamääriä lähes 30 prosenttia aikaisempaan verrattuna. Vaikka ruplan kurssin heikentyminen näkyykin matkustajamäärissä, Allegrossa kulkee tänäkin vuonna lähes 360 000 matkustajaa.  Pieneneviin turistivirtoihin on reagoitu hintoja laskemalla – tulevanakin vuonna Allegrolla pääsee Helsingistä Pietariin jopa 29 euron hintaan! Allegro onkin säilyttänyt hyvin markkinaosuutensa haastavassa tilanteessa.

Allegrolla lentoon

Allegrolla on neljä lähtöä Helsingistä ja Pietarista joka päivä. Junassa kulkee päivittäin sekä venäläisiä että suomalaisia työmatkalaisia, osa ykkösluokan palveluista nauttien. Suurin osa suomalaisista matkustajista kulkee Pietariin saakka, mutta myös Viipurissa piipahtaa kesäaikaan turisteja ja ostosmatkailijoita. Ilahduttavaa on suomalaisten matkustajien määrän kasvu viime aikoina – suomalaiset ovat löytäneet Pietarin kulttuuritarjonnan ja ruplan kurssi houkuttelee ostoksille. Allegro on myös osa laajempaa matkaketjua – turisti voi ostaa Finnairin lentolipun maailmalta Pietariin – jossa viimeinen osuus matkasta kuljetaankin junalla. Samoin pietarilainen Allegro-matkustaja voi vaihtaa Tikkurilassa kehäradan lentokenttäyhteyteen – ilman lisämaksua tai uuden lipun ostamista – kätevää ja edullista.

Itse tein ensimmäisen Allegro-matkani ensimmäisten joukossa heti yhteyden avautumisen jälkeen. Nopeus, mukavuus, yhteys suoraan Pietarin keskustaan  ja junan erinomaiset palvelut tekivät minusta ahkeran kanta-asiakkaan jo kauan ennen VR:lle siirtymistäni. Haastavat ajat näkyvät nyt matkustajavirroissa – Allegro yhdistää kuitenkin ainutlaatuisella tavalla kasvavat kaupungit Helsingin ja Pietarin – ja näen tässä erinomaiset tulevaisuuden näkymät pitkälle eteenpäin.

1 2