Talvi tuli!

Heräsin aamulla, katsoin ulos ja ajattelin, että tänään on tulossa kiireinen päivä töissä. Ulkona oli sellainen myräkkä. Näytti siltä, että se vaikuttaisi junien kulkuun.

Aihe on herkimmästä päästä ja koskettaa niin matkustajia kuin henkilökuntaa junissa. Avaan hieman työnkulkuamme ja sitä prosessia, joka lähtee käyntiin, kun juna kulkee aikataulusta jäljessä.

Mitä konduktöörit tekevät, kun juna on myöhässä:

  • Toteamme, paljonko olemme myöhässä aikataulusta
  • Otamme selvää, mihin matkustajilla on vaihtoyhteyksiä, esimerkiksi Tampereelta Jyväskylään, Poriin tai Turkuun
  • Soitamme ja ilmoitamme operaatiokeskukseen, kuinka paljon olemme myöhässä ja kerromme, mihin suuntaan on vaihtomatkustajia
  • Operaatiokeskus on yhteydessä liikenteenohjaajaan. Hän antaa junille luvan jatkaa matkaa opasteiden avulla sekä kääntää vaihteet niin, että menemme oikeaan suuntaan
  • Yhdessä he tekevät päätöksen siitä, mitkä junat odottavat vaihtomatkustajia
  • Tämä päätös kerrotaan sitten junan konduktöörille, ja me toimimme saamamme ohjeen mukaisesti. Kerromme matkustajille junassa, miten heidän jatkoyhteytensä on hoidettu
  • Jos sattuu niin, että junassa on teknistä vikaa, saamme operaatiokeskuksesta ohjeet siihen, miten matkustajien matka jatkuu. Se voi jatkua esimerkiksi toisella junalla tai bussilla riippuen siitä, olemmeko lähellä asemaa vai keskellä korpea

Mitä matkustaja voi tehdä:

  • Kertoa lipun tarkistuksen yhteydessä, jos hänellä on vaihtoyhteys esimerkiksi Tampereelta. Tieto ei lue valmiiksi kaikissa lipuissa, esimerkiksi mobiililipussa
  • Poikkeustilanteessa on syytä olla valppaana. Esimerkiksi korvakuulokkeet kannattaa poistaa korvilta, jotta kuulee jatkoyhteyksiä koskevat kuulutukset ja kaiken muun tärkeän informaation

Siitä matkustajat voivat olla varmoja, että määränpäähän päästään kyllä aina, tavalla tai toisella. Toki matkassa voi mennä hetki, ja aina ei ehkä onnistuta aikataulussa.

Mutta sitä varten olemme junissa: voidaksemme auttaa ja järjestää kaikille turvallisen matkan kotiin.