Ratatöitä ja ukkosmyrskyjä

Jos talvi on arvaamatonta aikaa säiden puolesta, niin on myös kesä. Kuten on huomattu.

Säätiloista junaliikenteelle pahimpia ovat ukkoset, jotka aiheuttavat etenkin vanhemmille ratojen turvalaitteille häiriöitä, jotka taas vaikuttavat merkittävästi junien kulkuun, turvallisuussyistä.

Lisäksi kovat myrskyt saattavat kaataa puita raiteille ja pahimmillaan repäistä samalla sähköjohdot alas. Tällaisten vikojen korjaaminen ottaa aina aikansa ja aiheuttaa merkittäviä poikkeusjärjestelyjä.

Korvaavia kyytejä

Liikennevirasto teettää kesällä paljon ratatöitä, jotka aiheuttavat läpi kesän nopeusrajoituksia rataverkolla. Monilla rataosilla on myös puolesta vuorokaudesta kokonaiseen vuorokauteen kestäviä katkoja, jona aikana junat on näiltä väleiltä korvattu linja-autoilla.

Ratatöitä tekee yhdessä kohteessa usein monta eri urakoitsijaa, ja aina kaikki palapelin palaset eivät loksahdakaan paikalleen suunnitelmien mukaan, jolloin ratatyölle varattua aikaa joudutaan pidentämään.

Tämä selviää usein vasta vähän ennen suunniteltua ratatyökatkon loppua, jolloin operaatiokeskuksen tehtävänä on jälleen miettiä nopeasti korvaavia järjestelyjä matkustajien ja rahdin perille saattamiseksi.

Valmiina joka säällä   

Summa summarum, tuli taivaalta lunta tai vettä, oli ukkosta tai auringonpaistetta, ratatöitä tai ei, operaatiokeskus päivystää 365 päivää vuodessa auttaakseen osaltaan sujuvan junaliikenteen varmistamisessa ja odottamattomien häiriötilanteiden hoitamisessa.

Onneksi jokaisella meistäkin on se loma, jolloin saamme ladata akkuja. Näissä merkeissä oikein hyvää kesää kaikille blogin lukijoille!

Kuva: Pixhill.com

Avainsanat: