Kivimiehet töihin

Lyhdynkantajat muuttuivat Kivimiehiksi esiinnyttyään ensimmäisen kerran VR:n mainosfilmissä 2000-luvun alussa. Ensimmäisissä filmeissä Kivimiehiä liikuteltiin mainoselokuvassa motion capture -tekniikalla. Kutakin kivimiestä näytteli yksi ja sama näyttelijä, jonka kasvoihin ja vartaloon asennettiin 56 "heijastuspalleroa". Niiden liike otettiin talteen kahdeksalla infrapunakameralla. Nykytekniikka ja animaatioiden kehitys on tehnyt Kivimiesten liikkumisesta paljon helpompaa. Kuitenkin niiden jäyhyys on säilynyt.

Lahden oikoradan valmistuttua syyskuun 2006 alussa VR otti käyttöön Uusi juna-aika -konseptin, jolla nopeutuneet matka-ajat viestittiin asiakkaille televisiomainoksessa. Siinä esiintyi myös Kivimiesten isähahmo Emil Wikström, joka opetti pojille "graniittimaista lujuutta".

Kivimies-mainonta ylitti kaikki sille asetetut odotukset. Tutkimusten ja asiakaspalautteen mukaan Kivimiehet ovat poikkeuksellisen suosittuja, ja niiden huomioarvo on ollut huipputasolla vuodesta toiseen.

Kivimiehet ovat seikkailleet ajan mittaan useissa VR:n kampanjoissa. Niiden tarinaa on kerrottu aikataulukirjojen kansissa, ne ovat vieneet eteenpäin viestiä junan ympäristöystävällisyydestä ja junalippujen uudesta hinnoittelusta. Kivimiehet ovat myös houkutelleen kivenkovia ammattilaisia VR-konsernin työntekijöiksi.

 

Kivimiehet mainonnassa

Katso kivimies-mainoksia vuosien varrelta: