Kevättä ilmassa

Lämpömittari keikkuu nollan molemmin puolin ja aurinko pilkahtelee pilven raosta. Taimet pyrkivät mullan alta pintaan ja raeruoho rehottaa ohikiitävällä ikkunalaudalla. Rivi jääpuikkoja sulaa talorivin räystäiden nokassa ja viereisen koivun lehdet puhkeavat versoon. Juna kolkottaa raiteilla – matkalla kotiin. Iloista pääsiäismatkaa!

Kuvitus: VR Group
Pajunoksa: Pixhill.com/Seppo Kauppinen
Koivunverso, havu ja krookus: Pixhill.com/Jefunne Gimpel

Ilmastotyöstä saa myös nauttia - kynttiläillallisella



VR Group on mukana WWF:n järjestämässä Earth Hourissa, maailman suurimmassa ilmastotapahtumassa.

Earth Houria vietetään lauantaina 19.3. kello 20.30–21.30. Tänä vuonna tapahtuman teemana on kiinnittää huomiota ruoan ilmastovaikutuksiin.

Helsingin päärautatieaseman kivimiehet sammuttavat lyhtynsä tunnin ajaksi. Tämän symbolisen eleen kautta ilmaisemme huolemme ilmastonmuutoksen uhkasta.

Yksilön valinnoilla on vaikutusta

Usein luullaan, ettei yksittäisen kuluttajan valinnoilla ole merkitystä ilmastonmuutoksessa, vaan asia ratkeaa suurten energia- ja teollisuusyritysten ratkaisuilla.

Luulo on väärä, ja kasvihuonekaasupäästöistä peräti 70 prosenttiin vaikutetaan kuluttajien valinnoilla. Asumiseen, liikenteeseen, ruokaan, kulutukseen ja jätteiden lajitteluun liittyvillä valinnoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, minkä kokoinen hiilijalanjälki meistä muodostuu.

Yhteiskuntasopimus ilmastonmuutosta vastaan

Viime kuukausien aikana on paljon puhuttu hallituksen ja työmarkkinoiden välisestä yhteiskuntasopimuksesta, jolla yritetään palauttaa Suomen kilpailukykyä suhteessa muihin maihin.

Johtaisiko parempaan lopputulokseen kuitenkin yhteiskuntasopimus hallituksen ja koko kansan välillä, jossa tavoitteena olisi kuluttajien viisaat valinnat suomalaisiin, laadukkaisiin ja vähähiilisiin tuotteisiin sekä palveluihin. Tähän me kaikki voisimme osallistua, pienipalkkaisesta työntekijästä äveriääseen osingonsaajaan ja vauvasta vaariin.

Pääsiäisen ulkomaan lentomatkan sijasta tehdään matka junalla upeaan keväiseen Lappiin ja laskettelemaan hiilineutraaliin hiihtokeskukseen Pyhätunturille.

Kynttiläillallisella ja muulloinkin voimme kiinnittää huomiota ruokalautasemme sisältöön. Tämä jokapäiväinen tapahtuma on yksi merkittävimmistä arkipäivän ympäristöteoista, mitä teemme. Vinkkejä vastuullisiin ruokavalintoihin löytyy mmuun muassa WWF:n ruokaoppaasta.

Sammutetaan siis valot ja nautitaan illallinen kynttilän loisteessa. Ja kun arki koittaa, jatketaan viisaiden valintojen ja ilmastotekojen tekemistä.


 
Kuva: Lapset illallisella: Aki-Pekka Sinikoski / WWF, Lyhdynkantajat:VR Group

Kekkosen kaipaajat Jumilompolosta



Raflaavasta otsikosta huolimatta tarkoitukseni ei ole ollenkaan puhua politiikasta, vaan kulttuurimuutoksesta. Kuulutko siis Kekkosen kaipaajiin Jumilompolosta vai sytytkö muutoksesta ja näetkö siinä mahdollisuuksia? Jälkimmäisessä tapauksessa olet varmaankin kotoisin Välkkylästä, Avaralasta, Toimelasta tai Sisulasta.

Keskustelu kulttuurimuutoksesta toistuu ympäri maailmaa ja keinoja muuttaa jähmettyneisyyden kulttuuria uudistuvaan kulttuuriin etsitään kuumeisesti kaikkialla.

Kulttuuri syntyy aina yhteisöön kuuluvien yksilöiden valinnastasta. Usein jähmettyneisyyden kulttuurissa harva uskaltaa ottaa henkilökohtaista riskiä laittamalla itsensä peliin. Onko minulla siis rohkeutta olla vahvasti sitä mitä itse olen?

Oscar Wilde totesi ”Ole oma itsesi, muut ovat jo varattuja”. Miksi me siis pelkäämme olla avoimia uranuurtajia, vaan mieluummin vetäydymme syrjään ja myötäilemme valtavirtaa?

Miksi pitäisi muuttua?

Yksilön kannalta vanhoilla urilla meneminen ja omalla mukavuusalueella toimiminen on niin ihanan helppoa. Miksi yksilön pitäisi mennä epämukavuusalueelle ja muuttua?

Niin kuin kaikessa muuttumisessa ensimmäinen asia on tosiasioiden tunnustaminen. Sen jälkeen tulee tavoitteella motivointi sekä erehdyksen ja onnistumisen kautta muutoksessa edistyminen.

Miksi yritykset haluavat muuttua ja miten muutos tapahtuu? Kenen pitää muuttua ja miksi?

Yrityksen kannalta muutoskykyisyys ja ajassa ketterästi toimiva organisaatio ovat elinehtoja. Maailma muuttuu yhä kiihtyvällä tahdilla ja sen seurauksena nopeat syövät hitaat. Markkinatalous pakottaa hitaimmankin toimijan muuttumaan.

Digitalisaatio tulee ryminällä, mutta ei ratkaise mitään, jos ihmisiä ei saada mukaan tekemään muutosta. Kilpailukyky kehittyy ajattelua kehittämällä. Yhteisesti mielletty tavoite ja kokonaisuus motivoivat ja innostavat yrittämään parasta.

Uudistuskyky organisaatiotasolla syntyy muutosta tukevilla rakenteilla ja keskustelevalla organisaatiokulttuurilla. Ideointi ei voi olla vain tiettyjen ihmisten tehtävä. Se täytyy integroida liiketoimintaan ja saada osaksi organisaation rakenteita. Jos innovatiivisten ihmisten ideoille ei ole tarttumapintaa, he jäävät yksin ja hyvätkin ideat voivat hautautua.

Kuten monessa isossa yrityksessä, meilläkin on ihmisiä, jotka voivat kokea muutokset enemmän uhkana tai mahdollisuutena. Avoin keskustelukulttuuri ja koko henkilöstön ottaminen mukaan muutoksiin ovat tärkeitä organisaatiomuutoksen ajureita.

Innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen yhdessä on uusi musta

Asenne kuuntelemiseen näkyy konkreettisesti arjessa. Ideasta kiittäminen on viesti siitä, että ideat ovat tervetulleita. Ideoiden pyytäminen on viesti siitä, että arvostan mielipidettäsi ja tehdään muutos yhdessä. Mitä enemmän saamme ideoita erilaisilta ihmisiltä, sitä parempi. Ristiinpölytyksessä syntyy innovaatioita!

Kulttuurimuutoksessa pidemmällä olevat arvostavat ideoita ja ottavat loppukäyttäjät ja asiakkaat avuksi testaukseen ja kehittämiseen. Alussa toimintatapojen muuttaminen voi tuntua työläältä, mutta lopputulos palkitsee.

Kuuntelin André Noël Chakerin esitystä kulttuurimuutoksesta. Hän esitteli muutamia aika erilaisia paikkoja, joista yksi on Jumilompolo. Jumilompolo on paikka, jossa mikään ei muutu. Siellä on aina väärin sammuttamisen riski olemassa. Jumilompolossa vaivaa myös päätösten puute, vaikka sitten väärienkin.  

Välkkylä taas on yrityksen ja erehdyksen kylä, jossa kokeilukulttuuri kukoistaa. Avarala, Toimela ja Sisula ovat myös kyliä, jotka vievät meidät kauemmas Kekkosen kaipaajista ja Jumilompolosta.

Oman asenteen voi valita.

"Mieluummin muuttunut kuin juuttunut."
 -Cheek

Kuva: Pixhill.com/f9photos

1