Kehärata – lähiliikenteen sykkivä sydän

Kesällä avattava Kehärata on kätevä junayhteys lentokentälle sekä pääkaupunkiseutulaisille että kaukojunamatkustajille. Kehärata on myös keskeinen osa pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteen verkostoa.

Uusi rata tarvitsee myös uudet aikataulut, jotka VR ja HSL suunnittelivat yhteistyössä.

Suunnittelussa käytimme apuna nykyisen liikenteen ajoaika- ja myöhästymistietoja, koeajoja sekä ajoajan simulointeja.

Koeajoista keräsimme talteen junan teho- ja jarrutustietoja sekä tilastoimme ajoajat asemaväleittäin. Lisäksi kävimme kellottamassa nykyisten asemien pysähdysajat ruuhkaliikenteen aikana.

Kolme kierrosvaihtoehtoa vertailussa    

Kerätyn tiedon pohjalta määritettiin Kehäradan kierrosaika. Kierrosaika koostuu junan ajoajasta, asemien pysähdysajoista ja Helsingin kääntymisajasta.

Suunnittelutyön aikana esillä oli kolme erilaista kierrosaikavaihtoehtoa:

  1. 55 min. kierros siten, että ohitetaan Ilmala, Käpylä ja Tapanila
  2. 60 min. kierros siten, että ohitetaan Käpylä ja Tapanila
  3. 60 min. kierros siten, että ei ohiteta mitään asemia

Ensimmäinen vaihtoehto osoittautui epärealistiseksi, kun pääsimme huhtikuussa tekemään ensimmäiset koeajot uudella rataosuudella.

Jäljelle jäi kaksi vaihtoehtoa, joista HSL valitsi liikennöintimalliksi 60 minuutin kierroksen kaikilla asemilla pysähtyen.

Kehärata yhdistää kaupunkiradat      

Kehärata yhdistää nykyiset Martinlaakson ja Tikkurilan kaupunkiradat yhdeksi kaupunkiratakokonaisuudeksi, jossa junat sekä lähtevät Helsingin ruuhkaiselta päärautatieasemalta että saapuvat sinne. 

Kehärata muodostaa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen sydämen, jonka luotettava toimiminen on ehdoton elinedellytys koko lähijunaliikenteen luotettavuudelle.

Kirjoittaja on VR:n lähiliikenneyksikön suunnittelupäällikkö. 

Kuvat: Liikennevirasto/Kehärata

Kesän koitoksia rautateillä

Kevät alkaa olla lopuillaan, ja rautateillä valmistaudutaan ennakolta kahteen isoon kesän koitokseen. Perinteisten ratatöiden lisäksi odotettavissa on jotain hyvin poikkeuksellista – uuden rataosuuden avaaminen.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle saadaan kesällä lähijunayhteys, kun Kehärata avataan liikenteelle.

VR-konsernin operaatiokeskukselle Kehärata tuo uutta opittavaa mm. vaihtoyhteyksien seuraamisessa, kun kaukoliikenteen junalipun voi jatkossa ostaa suoraan kotiasemalta lentokentälle ja toisin päin.

Myös lähiliikenteen kalustonohjaukselle, jonka tehtävänä on seurata lähiliikenteen sujumista ja ohjata kalustoa lähteviin juniin, on tiedossa uusia haasteita ja myös mahdollisuuksia liikennehäiriötilanteiden hoitamisessa.

Liikennöintimalli ei olekaan enää Helsingistä paikkaan B ja takaisin – vaan Helsingin päärautatieasemalta puoliympyrän kautta takaisin lähtöpaikkaan.

Rataa rakennetaan ja huolletaan  

Ratatöiden osalta kesä tulee olemaan samantyyppinen kuin aikaisempinakin vuosina.

Luvassa on ennalta suunniteltuja katkoksia liikenteessä, kun Liikennevirasto huoltaa lukuisia rataosuuksia. Seinäjoen ja Oulun välille on tiedossa pidempiä katkoja, koska tällä rataosalla ei pelkästään huolleta rataa vaan rakennetaan myös uutta.

Seinäjoen ja Oulun välille rakennettava kaksoisraide lupaa kauan odotettua helpotusta radan kapasiteettiongelmiin, kun junien ei enää tarvitse väistää vastaantulijaa asemien välillä. Myös häiriötilanteiden vaikutukset muuhun liikenteeseen tulevat vähenemään merkittävästi.

Tätä parannusta odotamme innolla myös operaatiokeskuksessa. Tavoitteena on, että voimme tarjota parhaimman mahdollisen matkustuskokemuksen myös silloin, kun Mr. Murphyllä on sormensa pelissä.

Lue lisää kesän ratatöistä.

1