Matkalla joulun viettoon

Viimeinen kokonainen työviikko ennen joulua on meneillään – sen huomaa pääkaupunkiseudulla etenkin iltapäivällä lähiliikennejuniin kiiruhtavien matkustajien ostoskantamuksista.

Perjantai-iltapäivänä koittaa joulun menoliikenteen ensimmäinen ruuhkapiikki kaukoliikenteessä.

Joulun ajan meno- ja paluuliikenne tarkoittaa rautateillä sitä, että matkustajaliikenteessä kaikki mahdollinen kapasiteetti hyödynnetään.

Vaunukalustoa ei pidetä varikoilla varalla, vaan kaikki huollosta vapaana oleva kalusto laitetaan liikenteeseen lisäjunina tai -vaunuina, jotta mahdollisimman moni matkustaja pääsee haluamansa junavuoron kyytiin.

Lisätietoja joulun ja uudenvuoden junaliikenteestä löytyy täältä.

”Pyörät pyörivät myös jouluyönä”    

Silloin kun matkustajamäärät ovat suuria, myös mahdollisten liikenteen häiriöiden vaikutukset moninkertaistuvat.

VR:n operaatiokeskuksen resursseja on vahvistettu meno- ja paluuliikenteen ruuhkahuippuina, jotta erityisesti matkustajaliikenteen sujumista pystytään seuraamaan tehostetusti.

Kun jouluaatto saapuu ja Suomessa hiljennytään joulun viettoon, koittaa myös vuoden ainoa yö, jolloin operaatiokeskuksen valot sammutetaan.

Vuorossa oleva kuljetuspäällikkö kuitenkin päivystää kotona, kuten myös tavaraliikenneohjauksen vuoropäällikkö, sillä itärajan takaa tulevan tavaraliikenteen pyörät pyörivät myös jouluyönä.

Rauhallista joulua ja mukavia junamatkoja blogin lukijoille!

Perussa pohjustetaan ilmastosopua

Perun Limassa alkoi YK:n ilmastokokous, jossa pohjustetaan vuoden päästä pidettävää Pariisin ilmastokokousta. Kokouksen tavoitteena on sopia uusi maailmanlaajuinen YK:n ilmastosopimus.

Aiemmin lokakuussa Euroopan unioni lupasi leikata päästöjään vähintään 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Marraskuussa Yhdysvallat ja Kiina ilmoittivat omat aikeensa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Kiina on maailman suurin kasvihuonekaasujen aiheuttaja, ja Yhdysvallat seuraa perässä toisena.

Eri osapuolten ulostulot herättävät toiveita ilmastosopimuksen syntymisestä ja ilmaston lämpenemisen rajoittamisesta kriittisenä pidettyyn kahteen asteeseen.

Fossiilinen energia jääköön fossiiliksi  

Asetetut tavoitteet ja ilmaston lämpenemisen rajoittaminen merkitsevät sitä, että valtaosa fossiilisista polttoaineista pitää jättää käyttämättä. Samalla on siirryttävä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämiseen.

Erityisen haasteellista uusiutuvien energiamuotojen käyttöönotto on liikennesektorille, joka tähän asti on lähes täysin perustunut fossiiliselle energialle.

VR Group satsaa uusiutuviin

VR Group on antanut viisi ympäristölupausta, joista yksi liittyy uusiutuvan energian käytön lisäämiseen. Olemme luvanneet nostaa uusiutuvan energian käytön osuuden koko konsernin energiankulutuksesta yli kuudenkymmenen prosentin vuoden 2020 loppuun mennessä.

Viime vuonna VR:n uusiutuvan energian osuus oli 54 %. Keskeinen tekijä tässä on sähkön hankinta, jossa VR Group on siirtynyt käyttämään uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä eli vesivoimaa.

Tavoitteena on myös luopua kiinteistöjen lämmityksessä öljyn käytöstä. Yksi kehitysaskel tapahtui syksyllä, kun Vainikkalan aseman öljylämmitys korvattiin maalämmöllä.

Kuva: Pixhill.com

1