Tervetuloa, kesä!

Suomalaisten yleisin lomakuukausi on jälleen käsillä. Kun Suomen suvi on kauneimmillaan, voi junalla matkata kotimaan kohteisiin, joita ei aiemmin olisi tullut ajatelleeksikaan. Matkaan-lehti julkaisee joka numerossaan yhden kotimaisen matkakohteen. Etsi siis seuraava kesäkohteesi näiden vinkkien joukosta.

Halutessasi voit ottaa polkupyörän mukaasi uuteen, alennettuun viiden euron hintaan. Muistathan kuitenkin varata etukäteen, sillä polkupyöräpaikkoja on junissa rajallisesti.

Aurinkoista kesää kaikkialle Suomeen!

P.S. Muista ostaa mansikoita!

Ihan palasina

Olo on niin kevyt, että tuntuu, kuin pää leijuisi irti hartioista. 99 vuoden seisomisen jälkeen lähdemme reissuun, kaverit ja minä. Ihan ensimmäisenä menemme pesemään vuosisadan pölyt pois harteiltamme. Takaisin hommiin palaamme syksymmällä.

Sen verran merkittävästä matkasta on kyse, että telkkarissa asti siitä kerrottiin.





Ratatyöt rytmittävät lähiliikenteen kesää

Tänä kesänä pääkaupunkiseudun kaupunkiradoilla työskennellään tiiviisti. Suurin ratatöiden aiheuttaja on rakenteilla oleva Kehärata. Jotta raideliikenne lentokentälle kulkisi tulevaisuudessa sujuvasti, on kaikkien Kehärataan liittyvien raiteiden oltava hyvässä kunnossa.

Vantaankosken radan korjaustyöt alkavat ennen juhannusta, tarkemmin maanantaina 17.6. Ratatyöt vaikuttavat M- ja A-junien liikenteeseen.

Vantaakosken kaupunkirata otettiin käyttöön vuonna 1975, eikä sitä ole sen jälkeen suuremmin korjattu. Nyt on siis korkea aika. Rataverkon omistava Liikennevirasto kertoo, että radan päällysrakennetta parannetaan, sekä Suomen toiseksi pisimmän rautatiesillan, Piijoen ratasillan, vesieriste uusitaan. Työt ovat osa Huopalahti–Vantaankoski-hanketta, jossa rataa peruskorjataan vuosina 2010–2014.

Junat kulkevat kesällä tavallista harvemmin

Ratatöillä on vaikutusta junaliikenteeseen. Koska töiden ajan on radalla käytössä vain yksi raide, kulkevat M- ja A-junat kesän ajan normaalia harvemmalla 20 minuutin vuorovälillä. Junaliikenne Pohjois-Haaga-Vantaankoski -välillä pysähtyy kokonaan 11.–17.7. ratasillan korjaamisen vuoksi. Korvaavasta liikenteestä kertoo lisää HSL.

Uusi Kehärata yhdistää tulevaisuudessa Vantaankosken Hiekkaharjuun. Rakennustöiden vuoksi Havukoskella, Tikkurilan pohjoispuolella, tehdään vaihdetöitä, jotka vaikuttavat junaliikenteeseen viikoilla 29-31 lauantai-illasta maanantaiaamuun. Käytössä on tuolloin kerrallaan vain yksi raide, ja osa N-junista ajaa pysähtymättä Tikkurila – Kerava -välillä.

Rantarata saa osansa ratatöistä

Myös rantaradalla tehdään ratatöitä. Arkiaamujen ensimmäinen Y-juna Karjaalta Helsinkiin on peruttu Kirkkonummi-Karjaa –väliltä 9.7.-9.8. Lisäksi lauantain kaikki Y-junat on peruttu Kirkkonummi – Karjaa –väliltä 13.7.-3.8.

Lähiliikenteen täsmällisyys on viime aikoina ollut erinomaisella tasolla. Ratatöistä johtuvat muutokset vaikuttavat kuitenkin väistämättä matkustajiemme arkeen. Toivotamme kaikille lähijunien käyttäjille kärsivällisyyttä matkaan - syksyllä raiteet ovat entistä paremmat.

Junaliikenteeseen vaikuttavat ratatyöt on listattu sivulla www.vr.fi/ratatyöt

Kuva: Liikennevirasto

Asiakas päättää

Tänä keväänä VR on tuonut asiakkailleen kaksi merkittävää uudistusta. Reilu kuukausi sitten avattiin uusi junalippujen mobiilikauppa. Nyt kesäkuun alussa on vuorossa lippujen hinnoittelun muuttuminen kysyntäperusteiseksi. Mutta mistä siinä oikein on kysymys?

Kysyntäperusteisen hinnoittelun perusidea on siinä, että asiakas voi säästää joustamalla matkustusajankohdassaan: hiljaisemmissa junavuoroissa matkan saa edullisemmin kuin suosituimmissa. Junalipun hinta vaihtelee kysynnästä riippuen eri junavuorojen ja eri viikonpäivien välillä. Eläkeläiset, opiskelijat, juniorit, sekä vapaa-ajalla matkustavat varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet saavat hiljaisissa junavuoroissa nykyistä enemmän alennusta, enimmillään 55 prosenttia nykyisen 50 prosentin sijaan. Vastaavasti vilkkaimmissa vuoroissa alennus on noin viisi prosenttiyksikköä nykyistä pienempi.

Muutos näkyy Pendolinojen ja InterCity-junien hinnoissa, jotka noudattavat tätä uutta käytäntöä. Junakalustolla ei nimittäin ole enää vaikutusta junamatkan hintaan. Kaikki ei kuitenkaan muutu: pika- ja taajamajunien sekä vyöhykeliikenteen hinnoittelussa ei tapahdu muutoksia. Myös vakiomatkustajien kausi- ja sarjaliput säilyvät entisellään.

VR aloitti junalippujen ja hintojen uudistamisen jo syksyllä 2011. Vahvana perusteena olivat asiakkaiden toiveet vaikuttaa junalipun hintaan. Tähän toiveeseen vastataan nyt entistä paremmin, sillä omilla valinnoilla ja ennakoimalla voi junalipun hinnassa säästää. Myös suosittuja tarjouksia ja kampanjahintaisia matkoja on ostettavissa yhä enemmän läpi vuoden. VR kuuntelee asiakkaitaan ja tekee parhaansa palvelujensa kehittämisessä. Asiakas päättää, miten hyvin tässä onnistumme.

Valoja ja varjoja

Junablogin toimitukseen saapui mielenkiintoinen sähköposti. Viestin liitteenä oli oheinen kuva valon ja varjon leikistä junan kyljessä. Kuvan ottajaksi ilmoittautui Paul Oxley. Kyllä, juuri samainen herra, joka tunnetaan parhaiten 80-luvun alussa vaikuttaneesta Paul Oxley’s Unitista.

Puhelimessa Paul kertoo olleensa kuvaamassa materiaalia uutta musiikkivideotaan varten. Long way from home –single julkaistaan arviolta kolmen viikon kuluttua. Paul Oxley & The Acoustic Steam Bandilla on työn alla albumi ’Helsinki diaries’, joka matkateemallaan kuljettaa läpi Helsingin tunnetuimpien rakennusten, joihin Helsingin päärautatieasema epäilemättä kuuluu.

1