Hyvän biisin innostus

Mikki_480x300.jpg

Innostus on kuin hyvä biisi. Jos soitat sen kavereille ja he innostuvat niin mikään ei lopeta toistamista uudestaan ja uudestaan. Toisaalta, jos ehdotat kerta toisensa jälkeen italialaista powermetallia, niin et saa kuin muutaman avoimimman kaverin kuulemaan pieniä nyansseja, joihin olet itse ihastunut.

Viikonloppuna soitin ystävilleni 80-luvun The streets of fire -elokuvan soundtrackin Nowhere fast -kappaletta, joka todella tempasi heidät mukaansa. On upeaa, kun löytää yhteisen sävelen.

Sävelen löytyminen vaatii kuitenkin työtä. Idean tai oivalluksen takana oleva ongelma ei katoa tyrmäämällä idea. Jos löytyy halu tehdä asialle jotain, niin löytyy sopiva ratkaisu. Jos taas halua ei ole, löytyy paljon selityksiä. On helpompaa selittää, miksi jokin ratkaisu ei ole hyvä kuin löytää ongelmaan toimiva ratkaisu.

Olen viime aikoina konsultoinut ratkaisujamme muun muassa leaniin, ilmakuvausten hyödyntämiseen ja uusien konenäköominaisuuksien kehittämiseen. Aihealueet ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää yhteensovitus: Mikä on mahdollista? Miten ihmiset ovat valmiita vastaanottamaan aiheen? Mikä on hyöty liiketoiminnalle? Toimiva kehitysprojekti löytyy näiden kysymysten vastauksista.

Läsnä vai diginä?

Nykyajan digimaailmassa ihmiskontaktia on yhä vähemmän, mikä tekee siitä entistä merkityksellisempää. Ihan sama asia on toiminut paperipostissa: nykyään kaikki sähköpostimainokset menevät niin nopeasti ohi, että fyysinen posti usein on ainoa tapa oikeasti tavoittaa kohde. Tuntuu hölmöltä, mutta niin se vain on. Viimeisten vuosien ennen-oli-paremmin nostalgioinnista ja 80-luvun elokuvista olen opiksi poiminut, että on hyvä olla läsnä.

Törmäsin twitterissä pysäyttävään ylilyöntiin. Joku somekouluttaja väitti, että asiantuntijan tulisi vaikuttaa instagramissa tai he jäävät kehityksestä jälkeen tai paitsi. Onneksi tämä koskee vain pahinta kaupungistumisen kuplaa, jossa itsekin olen suurimman osan elämästäni viettänyt.

Vaikka me VR Trackillä olemmekin vahvasti somessa, muistamme myös olla läsnä työkavereidemme kanssa. Moni ongelma ratkeaa, kun käy fyysisesti ihan oikeasti tapaamassa työkavereita. Kaikille hyppy digimaailmaan ei ole ollut niin luonteva, siksi yksi Lean-kehittämisen peruskäsite on Gemba, joka tarkoittaa ”mene ja katso”.

Olimme käyneet erästä asiaa läpi useita kertoja etäpalavereissa. Todelliset haasteet aukesivat vasta kasvokkain viime käynnilläni paikan päällä. Niiden ratkaisemiseksi oli helppo sen jälkeen sovittaa yhteinen sävel. Ihmiset tekevät rautatieinfrastruktuuria ihmisten käyttöön.

Kuva: Flickr.com/drestwn

VR:n matkaketjujen pilotit menestyivät Suomen kesässä

Matkaketjujen ensimmäiset pilotit aloitettiin kesäkuun alussa, tarkoituksenaan tarjota asiakkaille palvelua ovelta ovelle, ketjuttaen eri liikkumisen muotoja yhteen. Tampereella paikallisliikenteen Nyssen mukaan pääsi ilmaiseksi, kun kirjautui Veturi-kanta-asiakastunnuksilla VR:n verkkokauppaan, ja Turussa paikallisliikenteen kertalipun pystyi valitsemaan junalipun yhteyteen, jos lähtö- tai pääteasema junalle on Turku, Kupittaa tai Turun satama.

Tampereen Nyssen Kesälinja -lippukokeilu on jo päättynyt, mutta Turussa yhteistyö Fölin kanssa jatkuu edelleen. Kävijämäärien ja suosittelun perusteella kokeilut ovat onnistuneet. Erityisesti Nyssen maksuton Kesälippu osoittautui erittäin suosituksi vaihtoehdoksi: Kesän aikana yli 10 000 asiakasta valitsi Nysse-palvelun junalippunsa yhteyteen ja suositteluindeksi kohosi poikkeuksellisen korkeaksi, 76:een!

Veturi-kanta-asiakasohjelman kautta tapahtunut viestintä saavutti hyvin asiakkaamme. Nysse-kokeilu koettiin hyödylliseksi ja kerätyn palautteen perusteella se vaikutti myös positiivisesti asiakkaiden päätökseen lähteä Tampereelle Särkänniemeen. Maksuttomuudella oli varmasti myös osansa lipun suosiossa. Veturi-kanta-asiakkaille tarjottiin myös samalla kahden päivän lippua Särkänniemeen, yhden hinnalla.

Pilotit osoittivat sen, että ihmiset haluavat monipuolisia matkustamisen palveluja samasta paikasta. Helppokäyttöisyydellä ja matkojen ketjuttamisella voidaan houkutella uusia asiakkaita ja tarjota laajempia, huolettomampia vaihtoehtoja jo olemassa oleville asiakkaille.

Turun paikallisliikenteen kanssa tehtävä yhteistyö jatkuu edelleen, Nyssen Kesälinjan jäädessä talvitauolle. Lisää pilotteja on tulossa työmatkustamisen puolella ja erilaisia mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä mm. liityntäpysäköinnissä tutkaillaan. Suunnitteilla aloittaa vielä kolme uutta pilottia loppuvuoden aikana. Ensi vuoteen ajoittuva digitaalisten myyntikanavien alustojen uudistus mahdollistaa matkaketjuyhteistyön huomattavasti nykyistä paremmin ja helpommin.

Palveluiden monipuolistaminen ja matkaketjujen rakentaminen on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi saada raideliikenteen suosio kasvamaan vuosi vuodelta. Samankaltaiseen suuntaan pyritään VR:lläkin matkaketjujen pilottien avulla.

Testaamalla kohti parempaa työmatkakokemusta

Juna on suosittu matkustusmuoto erityisesti niiden keskuudessa, jotka haluavat hyödyntää matka-ajan tehokkaaseen työskentelyyn. Viime kuukausina me täällä VR:llä olemme keskittyneet miettimään miten voisimme tulevaisuudessa parantaa junan työskentelymahdollisuuksia entisestään.

Työmatkalaistenkin suosima Ekstra-luokka uudistuu ensi vuoden alussa. Parhaillaan kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa uudistuksia, joiden tavoitteena on nostaa työskentelymahdollisuudet uudelle tasolle ja tukea rauhallista matkustamista. Kehitystyö on lähtenyt liikkeelle asiakkaiden palautteesta ja työ- ja liikematkalaisten sekä heidän työnantajiensa tarpeita kartoittavista tutkimuksistamme. Viimeisen parin viikon aikana olemme päässeet erityisen kiinnostavaan vaiheeseen, jossa vaihtoehtoisia ratkaisuja on testattu yhdessä asiakasryhmien kanssa. Olemme kutsuneet asiakkaita tutustumaan testivaunuun, josta puolet on vanhaa tuttua Ekstra-luokkaa ja puolet on rakennettu uuden konseptin mukaiseksi.

Asiakastestauksissa on kerätty arvokkaita näkemyksiä sadoilta asiakkailta. Testivaunun avulla olemme saaneet konkreettista palautetta siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat ja miten voisimme tehdä niistä asiakkaillemme entistä parempia. Mielipiteet ja tarpeet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta haasteet erilaisten istuinratkaisujen tuoman yksityisyyden, aidosti toimivan työrauhan, matkatavaroiden säilytyksen ja puhelinkopin käytännöllisyyden osalta ovat yhteisiä. Oma merkityksensä on luonnollisesti myös valittavilla materiaaleilla ja vaunun visuaalisella ilmeellä. Olemme lähteneet kehittämään modernia ja inspiroivaa, mutta silti rauhallista ympäristöä ja saaneet kiitosta asiakkailta uudesta raikkaasta suunnasta.

Testivaunu on ollut nyt asiakkaiden käytössä parisen viikkoa ja ensi viikolla sitä pääsee kokeilemaan oma henkilökuntamme. Olen ollut ilahtunut ja äärimmäisen kiitollinen siitä, kuinka innostuneita asiakkaat ovat olleet osallistumaan kehitystyöhön. Meille on kunnia-asia, että voimme palvella hyvin asiakkaitamme ja se onnistuu vain kuuntelemalla heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Monen asiakkaan mielestä junassa on hyvä levähtää arjen kiireistä. Tavoitteena on kuitenkin, että juna pysyy myös parhaana, ja entistäkin parempana, vaihtoehtona niille, jotka haluavat käyttää matkansa tehokkaaseen työntekoon.

Tervetuloa yhdessä kehitettyjen ratkaisujen pariin uudistuneeseen Ekstraan 2018.

Uudet maut kohtaavat tutut klassikot

Junissa on tarjottu ruokaa ja juomaa vuosikausien ajan. Itse muistan, kuinka lapsena ravintolavaunuun meneminen oli jännittävä hetki ja mainio tauko matkantekoon! Ravintolavaunu tarjoaa puitteet myös hyvälle seuralle, ehkä uusille tuttavuuksille ja ehkäpä matkan herkullisimmille tarinoille.

Suomalaiset tykkäävät junassa juoda kahvia, olutta ja syödä lihapullia. Junissa nautitaan vuosittain yli 200 000 ruoka-annosta, juodaan yli 440 000 tuoppia olutta sekä yli 1,6 miljoonaa kuppia kahvia. Suosituimmat ruoka-annokset ovat lihapullat, joita nautitaan noin 80 000 annosta joka vuosi sekä juustoruisleipä, joita ahmitaan noin 180 000 kappaletta.

Juna on kulkupeleistä monella tapaa miellyttävä ja huoleton, lisäksi junassa on hyvää ruokaa. Tänä vuonna uudistamme palvelutarjontaamme entisestään, asiakkaita kuunnellen. Tulemme yhdistämään eri ravintolavaunukonseptimme yhdeksi, helposti tunnistettavaksi junaravintolaksi. Oman haasteensa työhön tuo hyvin laaja ja moninainen asiakaskuntamme: vauvasta vaariin, virassa ja viihteellä, monenlaisten ruokatottumusten ja rajoitusten maailmassa elävät matkustajamme.

Nöyrin ja kiitollisin mielin olemme keränneet suuren määrän asiakkaidemme toiveita ja odotuksia junaruualle ja -miljöölle. Myös oma henkilökuntamme on antanut paljon palautetta sekä asiakkaiden kertomana että oman työympäristönsä osalta. Lämpimät kiitokset kaikille palautetta antaneille!

Yhdessä olemme suunnitelleet juurevasti suomalaisen ja bistromaisen junakonseptin, joka vastaa hyvin erilaisiin asiakastarpeisiin. Miljöö on aiempaa kutsuvampi ja oma keittiömestarimme on ollut useissa junissa viime keväästä lähtien maistattamassa ”junaruokaehdokkaita” kuunnellen samalla asiakkaidemme mieltymyksiä. Pinttynyttä mielikuvaa junaruoan heikosta hinta-laatusuhteesta aiomme pöllyttää kunnolla. Koska asiakaspaikkoja emme yhä täydemmissä junissa voi lisätä, teemme tuotteiden mukaan otettavuuden omalle istuinpaikalle mahdollisimman helpoksi.

Pilotti lähtee liikkeelle 6.4.2017

Tänään torstaina 6.4. starttaa liikkeelle uuden konseptin mukainen pilottivaunu. Pilottivaunu on liikenteessä aluksi kesäkuun alkuun saakka, jonka jälkeen tehdään heti pieni muutoksia havaintojen perusteella. Sitten juna palaa liikenteeseen koko kesäksi, palautteiden ja kokemusten keräämistä varten. Lastentaudeilta testattu uusi palvelu laajenee sitten syksyllä koko liikkeellä olevaan kalustoomme.

Tervetuloa testaamaan ja vaikuttamaan uudistukseen! Junassa maistuu parempikin ruoka, joko hyväksi havaittuna lihapullana tai makuna maailmalta!

Lue lisää: vr.fi/ravintolavaunu

Kuinka kuunnella?



Olen tutustunut viime aikoina minimalismiin ja tarkoituksenmukaiseen elämiseen. Siihen kuuluvat oman elämän tarkastelu, ja keskittyminen asioihin, jotka tuottavat itselle arvoa. Tarkoitus ei ole kuristaa vyötä jatkuvasti kireämmälle, vaan sopivan vyönläven löytyessä katsoa positiivisin mielin eteenpäin nauttien kohti uusia kokemuksia. Samalla tavalla kehitystoiminnassa on tunnistettava, mitkä asiat tuovat meille lisäarvoa. On keskityttävä tarkasti oikeisiin kohteisiin, joihin kokeilemme pienin lisäyksin uusia asioita, joista voi tulla laajempia hankkeita. On tärkeää pysähtyä niin yksityis- kuin työelämässä pohtimaan kysymystä: tuottaako tämä lisäarvoa?

Kehitystyössä käytän mukaillen tuplatimantti-mallia (eng. double diamond). Se koostuu neljästä vaiheesta. Ensin kuunnellaan ja kerätään paljon tietoa ja ajatuksia. Toisessa vaiheessa ideoista määritellään toimenpiteitä. Kolmannessa vaiheessa kehitetään haasteeseen sopivia ratkaisuja. Neljännessä vaiheessa tiivistetään kolmannen vaiheen kokemukset ja tuotetaan konkreettinen ratkaisu.



Tuplatimantti kuvaa hyvin tekemistämme, ja sovellan sitä seuraavassa. Olen kehittänyt ajatteluani timantin määrittely- ja tiivistysvaiheissa (2 ja 4) hyödyntäen minimalismin ajatuksia: miten vähemmällä voidaan tehdä enemmän. Keskittymällä oikeisiin asioihin, ja toteuttamalla ne jämäkästi saadaan aikaan paljon enemmän kuin varpaita kylmään veteen varovaisesti kastelemalla.

Kuuntelu ja koutsaaminen

Työntekijöidemme joukossa on paljon pitkän linjan rautatieammattilaisia, jotka ovat nähneet ja kokeneet työtä ennen syntymääni. Heillä on hurja määrä tietoa, jota minä ja kollegani kaipaamme tunteaksemme ja ymmärtääksemme, mitä olemme tekemässä. Olen erittäin iloinen saadessani kuulla erilaisia tarinoita, mutta aina suut eivät ole yhtä vuolaita.

Pyrin itse olla avoimempi ja kysellä paljon. Välillä poltan näppini, mutta usein kuulen hyviä näkökulmia, jotka pudottavat minut pääkonttorin pilvilinnoista. Olemme edenneet avoimempaan kulttuuriin muun muassa yammeria hyödyntämällä, mutta usein otan hyödykseni johdattelevia coaching-kysymyksiä, kuten "Onko sinulla mielessäsi jotain asiaa, jossa minä voisin auttaa?" "mitä olisit itse voinut tehdä eri tavalla siinä tilanteessa?" "miten asia toimisi ideaalitilanteessa?" En todellakaan väitä tietäväni kaikkea, miten rautateitä suunnitellaan, rakennetaan ja kunnossapidetään, mutta uskallan sanoa ottavani uuden tiedon avoimesti vastaan.

Kehittäminen

Tunnen työni joka päivä edellistä paremmin. Pelkkään tiedon keräämiseen ei voi kuitenkaan keskittyä, vaan on kysyttävä: "mitäs tälle asialle tehtäisiin?". Kun on tarpeeksi ideoita, voidaan niistä tiivistää ja valikoida tärkeimmät toteutettavaksi.

Varsinkin nuorempana asiantuntijana koin haasteeksi rajata asioita ja ideoita pois, kun minulla ei ollut kokemusta ja uskallusta tehdä päätöksiä. Kuitenkaan ilman päätöksiä konkreettisista toimenpiteistä asiat jäävät leijumaan, eivätkä muutu miksikään. On aivan turha kuunnella haasteita, jos niille ei aio tehdä mitään.

Erilaisten mielipiteiden yhteensovittaminen työntekijöiltä, esimiehiltä, insinööreiltä ja johdolta ja oikean toteutustavan valinta on haastavaa, mutta mielenkiintoista. Toteuttamiskelpoisen projektisuunnitelman laatiminen, mittaaminen ja toteuttaminen sekä aikataulutus ovat monimutkainen palapeli, joka vaatii konkreettisiin asioihin keskittymistä koko projektiryhmältä.  

Muutos

Olen oppinut, että voin olla varma vain siitä, mikä on minun itseni tehtävissä. Omaa kalenteria on helppo suunnitella joustamaan tekemisen mukaan. Yhteistyössä ja projekteissa oman työn panos on kuitenkin vain pieni osa kokonaisuuden onnistumista, ja varsinkin projektipäällikkönä toimiessa on tärkeämpää mahdollistaa kaikille muille työn tekemisen ja toteuttamisen edellytykset. Suhtaudun edelleen oman työni tekemiseen intohimolla, mutta ykkösprioriteetin paikan on vienyt tiimini ja projektini työn turvaaminen.

Tehtyjen muutosten vieminen organisaatioon vaatii jämäkkyyttä. Yhdessä suunnitelluista reunaehdoista on tärkeää pitää kiinni, mutta osa asioista muuttuu aivan varmasti matkan aikana. Projektin aikana tulee reagoida eli jatkuvan havainnoinnin perusteella muokata toimintaa yhä vain paremmaksi. Tämä tarkoittaa käytännössä, että yksi kehitystyön sykli ei välttämättä riitä, vaan asioita tulee muokata yhä uudelleen. Näin pidetään myös huolta työntekijöistä, joihin muutokset vaikuttavat. Kertomalla miksi, miten ja mitä tehdään, ja tarjoamalla vielä mahdollisuuden vaikuttaa tekemiseen, uskon jatkuvan parantamisen olevan mahdollista.  

Kiinnostuitko? Lue lisää Attracktive-blogista, jossa keskityin kirjoittamaan kokemuksia teknologioiden hyödyntämisestä.

 Pääkuva: Pixhill.com/f9photos

1 2 3 4 5