Kuinka pärjäät konenäköä vastaan?

Tom Cruisen roolihahmon peitetarina liikenneinsinöörinä oli yhden elokuvahistorian maineikkaimman salaisen agentin oiva peitetarina. Ethan Hunt maastoutui tavallisen lähiön tylsäksi liikenneinsinööriksi Mission Impossible -elokuvissa.

Liikenteeseen syntyy jatkuvasti uusia palveluita, jotka tarjoavat matkustajille vaivattomuutta ja uusia malleja. Liikenteen murros palveluissa, kuten automatisaatiossa, robotiikassa ja tekoälyssä on maailmalla kiinnostava ala, joka vetää puoleensa ihmisiä eri tavalla kuin ennen.

Onko liikenne- tai infra-alan insinöörin työ siis muuttunut kiinnostavaksi ja huomiota herättäväksi niin, ettei se sopisi enää tylsäksi peitetarinaksi?

Ihminen vai kone?

Teimme kaksi vuotta sitten päätöksen kartoittaa radan nopeusmerkit konenäöllä. Tuolloin punnitsimme perinteistä menetelmää eli ihmistä konetta vastaan.

Nopeasti selvisi, että ihminen, ruutupaperi ja kynä tai nauhuri hävisivät koneelle monessa kategoriassa. Ihmiset keskittyvät meillä nyt tulkitsemaan tuloksia ja kehittämään konenäön tarkkuutta.

Yksinkertaisen toimivaa

Olemme tuoneet "Tilannekuvapalvelun" työntekijöidemme käyttöön. Tilannekuvapalvelu on helppokäyttöinen karttakäyttöliittymä kuva- ja videoaineiston tuottamiseen, katseluun ja havaintojen tekemiseen. Katsomalla näitä satoja tunteja videoita saa hyvän käsityksen useimpiin rautatieympäristön työn suunnittelun kysymyksiin.

Tilannekuvapalvelun käyttö on yksinkertaisen toimivaa ja hyödyllistä – näin olemme saaneet monet työntekijämme houkuteltua käyttäjiksi. Puhelimella otetut kuvat ja videot latautuvat automaattisesti pilvipalveluun, jossa ne ovat kaikkien katsottavissa oikeassa ratasijainnissa kartalla.

Erä I: tulkitse tulokset

Konenäkö ei vielä ymmärrä, miten muutoksen yhteydessä merkit pitäisi suunnitella ja asentaa maastoon. Sekä merkkisuunnittelijat että kunnossapitäjät saavat konenäön avulla yleiskuvan radan merkkien tilanteesta. Siitä rautatieammattilaisen voi suunnitella, mitkä merkit maastoon kuuluvat ja mitkä eivät.

Veturinkuljettajan silmät eivät vielä maastossa kohtaa koneen suunnittelemia merkkejä. Tässä kohtaa rautatieammattilainen voittaa 1-0.

Erä II: paranna tunnistuksia

Ihminen osaa tunnistaa kuvasta paljon monipuolisempia asioita kuin harjaantumaton konenäkö. Konetta voi kuitenkin opettaa jo muutamilla havainnoilla. Meillä TET-harjoittelija testasi itseään konenäköä vastaan: hän pystyi samalla tutustumaan rataympäristöön ja kouluttamaan konenäköämme.

Kone opettaa uudelle työntekijälle radasta ja ihminen opettaa koneelle tarkkuutta ja uusia tunnistuksia. Molemmat ansaitsevat pisteet - tilanne 2-1.

Erä III: sinä vs. konenäkö

Voittaako konenäkö vai onko ihmisillä vielä toivoa? Olemme esittäneet tätä videota työntekijöillemme ja tarkkaavaisille opiskelijoille messuilla. Toistaiseksi kone on voittanut joka kerta.

Nyt on sinun mahdollisuutesi. Kuinka monta radan merkkiä bongaat videolta? Koosteen videot on kuvattu vuonna 2015 vetureistamme kännykällä ympäri Suomea.

 

 TET-harjoittelija Inka Stenius kisaa konenäköä vastaan.

p.s. Jos meni hyvin niin kannattaa tutustua rekrytointikampanjaamme 100 000 ihmistä liikuttavasta Raidejokerista.

p.p.s. Veturinkuljettajan näkymästä luettavissa olleita radan merkkejä oli 53 kpl (video 1, 3 kpl; video 2, 5 kpl; video 3, 5 kpl; video 4, 7 kpl; video 5, 7 kpl; video 6, 1 kpl; video 7, 25 kpl; laskematta sähköratapylväiden pieniä kilpiä)

Hyvän biisin innostus

Mikki_480x300.jpg

Innostus on kuin hyvä biisi. Jos soitat sen kavereille ja he innostuvat niin mikään ei lopeta toistamista uudestaan ja uudestaan. Toisaalta, jos ehdotat kerta toisensa jälkeen italialaista powermetallia, niin et saa kuin muutaman avoimimman kaverin kuulemaan pieniä nyansseja, joihin olet itse ihastunut.

Viikonloppuna soitin ystävilleni 80-luvun The streets of fire -elokuvan soundtrackin Nowhere fast -kappaletta, joka todella tempasi heidät mukaansa. On upeaa, kun löytää yhteisen sävelen.

Sävelen löytyminen vaatii kuitenkin työtä. Idean tai oivalluksen takana oleva ongelma ei katoa tyrmäämällä idea. Jos löytyy halu tehdä asialle jotain, niin löytyy sopiva ratkaisu. Jos taas halua ei ole, löytyy paljon selityksiä. On helpompaa selittää, miksi jokin ratkaisu ei ole hyvä kuin löytää ongelmaan toimiva ratkaisu.

Olen viime aikoina konsultoinut ratkaisujamme muun muassa leaniin, ilmakuvausten hyödyntämiseen ja uusien konenäköominaisuuksien kehittämiseen. Aihealueet ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää yhteensovitus: Mikä on mahdollista? Miten ihmiset ovat valmiita vastaanottamaan aiheen? Mikä on hyöty liiketoiminnalle? Toimiva kehitysprojekti löytyy näiden kysymysten vastauksista.

Läsnä vai diginä?

Nykyajan digimaailmassa ihmiskontaktia on yhä vähemmän, mikä tekee siitä entistä merkityksellisempää. Ihan sama asia on toiminut paperipostissa: nykyään kaikki sähköpostimainokset menevät niin nopeasti ohi, että fyysinen posti usein on ainoa tapa oikeasti tavoittaa kohde. Tuntuu hölmöltä, mutta niin se vain on. Viimeisten vuosien ennen-oli-paremmin nostalgioinnista ja 80-luvun elokuvista olen opiksi poiminut, että on hyvä olla läsnä.

Törmäsin twitterissä pysäyttävään ylilyöntiin. Joku somekouluttaja väitti, että asiantuntijan tulisi vaikuttaa instagramissa tai he jäävät kehityksestä jälkeen tai paitsi. Onneksi tämä koskee vain pahinta kaupungistumisen kuplaa, jossa itsekin olen suurimman osan elämästäni viettänyt.

Vaikka me VR Trackillä olemmekin vahvasti somessa, muistamme myös olla läsnä työkavereidemme kanssa. Moni ongelma ratkeaa, kun käy fyysisesti ihan oikeasti tapaamassa työkavereita. Kaikille hyppy digimaailmaan ei ole ollut niin luonteva, siksi yksi Lean-kehittämisen peruskäsite on Gemba, joka tarkoittaa ”mene ja katso”.

Olimme käyneet erästä asiaa läpi useita kertoja etäpalavereissa. Todelliset haasteet aukesivat vasta kasvokkain viime käynnilläni paikan päällä. Niiden ratkaisemiseksi oli helppo sen jälkeen sovittaa yhteinen sävel. Ihmiset tekevät rautatieinfrastruktuuria ihmisten käyttöön.

Kuva: Flickr.com/drestwn

VR:n matkaketjujen pilotit menestyivät Suomen kesässä

Matkaketjujen ensimmäiset pilotit aloitettiin kesäkuun alussa, tarkoituksenaan tarjota asiakkaille palvelua ovelta ovelle, ketjuttaen eri liikkumisen muotoja yhteen. Tampereella paikallisliikenteen Nyssen mukaan pääsi ilmaiseksi, kun kirjautui Veturi-kanta-asiakastunnuksilla VR:n verkkokauppaan, ja Turussa paikallisliikenteen kertalipun pystyi valitsemaan junalipun yhteyteen, jos lähtö- tai pääteasema junalle on Turku, Kupittaa tai Turun satama.

Tampereen Nyssen Kesälinja -lippukokeilu on jo päättynyt, mutta Turussa yhteistyö Fölin kanssa jatkuu edelleen. Kävijämäärien ja suosittelun perusteella kokeilut ovat onnistuneet. Erityisesti Nyssen maksuton Kesälippu osoittautui erittäin suosituksi vaihtoehdoksi: Kesän aikana yli 10 000 asiakasta valitsi Nysse-palvelun junalippunsa yhteyteen ja suositteluindeksi kohosi poikkeuksellisen korkeaksi, 76:een!

Veturi-kanta-asiakasohjelman kautta tapahtunut viestintä saavutti hyvin asiakkaamme. Nysse-kokeilu koettiin hyödylliseksi ja kerätyn palautteen perusteella se vaikutti myös positiivisesti asiakkaiden päätökseen lähteä Tampereelle Särkänniemeen. Maksuttomuudella oli varmasti myös osansa lipun suosiossa. Veturi-kanta-asiakkaille tarjottiin myös samalla kahden päivän lippua Särkänniemeen, yhden hinnalla.

Pilotit osoittivat sen, että ihmiset haluavat monipuolisia matkustamisen palveluja samasta paikasta. Helppokäyttöisyydellä ja matkojen ketjuttamisella voidaan houkutella uusia asiakkaita ja tarjota laajempia, huolettomampia vaihtoehtoja jo olemassa oleville asiakkaille.

Turun paikallisliikenteen kanssa tehtävä yhteistyö jatkuu edelleen, Nyssen Kesälinjan jäädessä talvitauolle. Lisää pilotteja on tulossa työmatkustamisen puolella ja erilaisia mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä mm. liityntäpysäköinnissä tutkaillaan. Suunnitteilla aloittaa vielä kolme uutta pilottia loppuvuoden aikana. Ensi vuoteen ajoittuva digitaalisten myyntikanavien alustojen uudistus mahdollistaa matkaketjuyhteistyön huomattavasti nykyistä paremmin ja helpommin.

Palveluiden monipuolistaminen ja matkaketjujen rakentaminen on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi saada raideliikenteen suosio kasvamaan vuosi vuodelta. Samankaltaiseen suuntaan pyritään VR:lläkin matkaketjujen pilottien avulla.

Testaamalla kohti parempaa työmatkakokemusta

Juna on suosittu matkustusmuoto erityisesti niiden keskuudessa, jotka haluavat hyödyntää matka-ajan tehokkaaseen työskentelyyn. Viime kuukausina me täällä VR:llä olemme keskittyneet miettimään miten voisimme tulevaisuudessa parantaa junan työskentelymahdollisuuksia entisestään.

Työmatkalaistenkin suosima Ekstra-luokka uudistuu ensi vuoden alussa. Parhaillaan kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa uudistuksia, joiden tavoitteena on nostaa työskentelymahdollisuudet uudelle tasolle ja tukea rauhallista matkustamista. Kehitystyö on lähtenyt liikkeelle asiakkaiden palautteesta ja työ- ja liikematkalaisten sekä heidän työnantajiensa tarpeita kartoittavista tutkimuksistamme. Viimeisen parin viikon aikana olemme päässeet erityisen kiinnostavaan vaiheeseen, jossa vaihtoehtoisia ratkaisuja on testattu yhdessä asiakasryhmien kanssa. Olemme kutsuneet asiakkaita tutustumaan testivaunuun, josta puolet on vanhaa tuttua Ekstra-luokkaa ja puolet on rakennettu uuden konseptin mukaiseksi.

Asiakastestauksissa on kerätty arvokkaita näkemyksiä sadoilta asiakkailta. Testivaunun avulla olemme saaneet konkreettista palautetta siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat ja miten voisimme tehdä niistä asiakkaillemme entistä parempia. Mielipiteet ja tarpeet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta haasteet erilaisten istuinratkaisujen tuoman yksityisyyden, aidosti toimivan työrauhan, matkatavaroiden säilytyksen ja puhelinkopin käytännöllisyyden osalta ovat yhteisiä. Oma merkityksensä on luonnollisesti myös valittavilla materiaaleilla ja vaunun visuaalisella ilmeellä. Olemme lähteneet kehittämään modernia ja inspiroivaa, mutta silti rauhallista ympäristöä ja saaneet kiitosta asiakkailta uudesta raikkaasta suunnasta.

Testivaunu on ollut nyt asiakkaiden käytössä parisen viikkoa ja ensi viikolla sitä pääsee kokeilemaan oma henkilökuntamme. Olen ollut ilahtunut ja äärimmäisen kiitollinen siitä, kuinka innostuneita asiakkaat ovat olleet osallistumaan kehitystyöhön. Meille on kunnia-asia, että voimme palvella hyvin asiakkaitamme ja se onnistuu vain kuuntelemalla heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Monen asiakkaan mielestä junassa on hyvä levähtää arjen kiireistä. Tavoitteena on kuitenkin, että juna pysyy myös parhaana, ja entistäkin parempana, vaihtoehtona niille, jotka haluavat käyttää matkansa tehokkaaseen työntekoon.

Tervetuloa yhdessä kehitettyjen ratkaisujen pariin uudistuneeseen Ekstraan 2018.

Uudet maut kohtaavat tutut klassikot

Junissa on tarjottu ruokaa ja juomaa vuosikausien ajan. Itse muistan, kuinka lapsena ravintolavaunuun meneminen oli jännittävä hetki ja mainio tauko matkantekoon! Ravintolavaunu tarjoaa puitteet myös hyvälle seuralle, ehkä uusille tuttavuuksille ja ehkäpä matkan herkullisimmille tarinoille.

Suomalaiset tykkäävät junassa juoda kahvia, olutta ja syödä lihapullia. Junissa nautitaan vuosittain yli 200 000 ruoka-annosta, juodaan yli 440 000 tuoppia olutta sekä yli 1,6 miljoonaa kuppia kahvia. Suosituimmat ruoka-annokset ovat lihapullat, joita nautitaan noin 80 000 annosta joka vuosi sekä juustoruisleipä, joita ahmitaan noin 180 000 kappaletta.

Juna on kulkupeleistä monella tapaa miellyttävä ja huoleton, lisäksi junassa on hyvää ruokaa. Tänä vuonna uudistamme palvelutarjontaamme entisestään, asiakkaita kuunnellen. Tulemme yhdistämään eri ravintolavaunukonseptimme yhdeksi, helposti tunnistettavaksi junaravintolaksi. Oman haasteensa työhön tuo hyvin laaja ja moninainen asiakaskuntamme: vauvasta vaariin, virassa ja viihteellä, monenlaisten ruokatottumusten ja rajoitusten maailmassa elävät matkustajamme.

Nöyrin ja kiitollisin mielin olemme keränneet suuren määrän asiakkaidemme toiveita ja odotuksia junaruualle ja -miljöölle. Myös oma henkilökuntamme on antanut paljon palautetta sekä asiakkaiden kertomana että oman työympäristönsä osalta. Lämpimät kiitokset kaikille palautetta antaneille!

Yhdessä olemme suunnitelleet juurevasti suomalaisen ja bistromaisen junakonseptin, joka vastaa hyvin erilaisiin asiakastarpeisiin. Miljöö on aiempaa kutsuvampi ja oma keittiömestarimme on ollut useissa junissa viime keväästä lähtien maistattamassa ”junaruokaehdokkaita” kuunnellen samalla asiakkaidemme mieltymyksiä. Pinttynyttä mielikuvaa junaruoan heikosta hinta-laatusuhteesta aiomme pöllyttää kunnolla. Koska asiakaspaikkoja emme yhä täydemmissä junissa voi lisätä, teemme tuotteiden mukaan otettavuuden omalle istuinpaikalle mahdollisimman helpoksi.

Pilotti lähtee liikkeelle 6.4.2017

Tänään torstaina 6.4. starttaa liikkeelle uuden konseptin mukainen pilottivaunu. Pilottivaunu on liikenteessä aluksi kesäkuun alkuun saakka, jonka jälkeen tehdään heti pieni muutoksia havaintojen perusteella. Sitten juna palaa liikenteeseen koko kesäksi, palautteiden ja kokemusten keräämistä varten. Lastentaudeilta testattu uusi palvelu laajenee sitten syksyllä koko liikkeellä olevaan kalustoomme.

Tervetuloa testaamaan ja vaikuttamaan uudistukseen! Junassa maistuu parempikin ruoka, joko hyväksi havaittuna lihapullana tai makuna maailmalta!

Lue lisää: vr.fi/ravintolavaunu

1 2 3 4 5