Makuja matkalla, moneen junaan!

Uuden ravintolavaunun pilotti palaa huomenna, pienen tauon jälkeen, raiteille, matkaten IC 29:n mukana Helsingistä Ouluun. Pilottivaunussa uudistettiin ilmeen ja sisustuksen lisäksi myös ruokalista, tarjoamaan erilaisia makuja, kaikille raiteille.

Junissamme nautitaan vuosittain yli 200 000 ruoka-annosta ja juodaan yli 440 000 tuoppia olutta ja 1,6 miljoonaa kuppia kahvia. Suomalaiset haluavat nauttia matkanteon aikana hyvästä ruuasta joko ravintolavaunussa tai omalla paikallaan. Siksi uudistuksen yhteydessä teimme perinpohjaisen suunnittelutyön, jotta annokset on helppo kuljettaa myös omalle paikalle ravintolavaunusta. Sen lisäksi olemme panostaneet pakkausten ympäristöystävällisyyteen.

Kahvin ystävät pääsevät herkuttelemaan erikoiskahvivalikoimallamme. Asiakaspalautetta kerätessämme tämä oli usein esiintynyt toive ja olemme iloisia, että voimme nyt tarjoilla kahvia useampaan eri tapaan. Tiesitkö, että suomalaiset juovat kahvia eniten henkeä kohti maailmassa? Me nautimme kahvia lähes kymmenen kiloa vuodessa henkilöä kohden.

Olemme pyrkineet rakentamaan valikoiman niin, että sieltä löytyy pieneen ja isoon nälkään erilaisia vaihtoehtoja. Nopeasti voi napata maukkaan Kotipizzan slicen mukaan tai herkutella klassikollamme, lihapullilla, joita muuten suomalaiset matkustajat tilaavat yli 80 000 annosta vuodessa. Ruokalistalta löytyy myös erikoisruokavalioihin sopivia annoksia, joita on meiltä kovasti kysytty.

Ravintolavaunun tuotteiden esillepanoon on panostettu ja tuotevalikoima vaihtelee kellonajan mukaan, tarjoten aamupäivällä pretzeleitä ja take-away-salaatteja lounasaikaan ja iltapäivälle sitten panostetaan enemmän esimerkiksi suosittuun club sandwichiin.

Paulo Lehtinen, Avecran tuotepäällikkö ja kokki, on kerännyt palautetta asiakkailtamme ja näyttää siltä, että matkustajiemme rakastamat klassikkoannokset pitävät edelleen ykköspaikkaa koko valikoimastamme.

Ravintolavaunun pilotti kulkee liikenteessä kesän yli ja samalle keräämme jatkuvasti palautetta asiakkailta ja henkilökunnalta, jotta voimme tehdä vielä nopeita muutoksia niin sisustukseen kuin ruokalistaankin. On erittäin tärkeää, että voimme tämän ison uudistuksen kynnyksellä hienosäätää ratkaisuja juuri oikeiksi asiakkaitamme varten.

Yritä bongata uusi ravintolavaunu raiteilla kesän aikana, ota kuva ja laita se sosiaalisen median kanaviin hastagillä #makujamatkalla ja #uusiravintolavaunu ja anna palautetta kokemuksistasi. Kuulemme mielellämme, mitä sinä pidät tästä uudistuksesta. Me olemme innoissamme ja valmiina tekemään matkastasi entistäkin mukavamman!

VR kehittää palvelujaan yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa – tavoitteena esteetön matkustaminen kaikille

”Tärkeintä ja taloudellisesti tehokkainta kaikille, esteettömyyden varmistamiseksi, on ottaa esteettömyysasiat mahdollisimman aikaisin kaikissa prosesseissa huomioon.”

Näin tuumasi Juha Sylberg Näkövammaisten Liitto ry:stä toukokuisen keskiviikkona aamuna, kun VR ja 21 eri vammaisjärjestöä ja toimijaa kokoontuivat jälleen yhdessä keskustelemaan ja kehittämään VR:n palvelujen esteettömyyttä.

Tällä kertaa tapetilla olivat etenkin kesäkuussa uudistuva lähiliikenteen asiakaspalvelumalli, joka otetaan käyttöön juhannusviikolla. Tuolloin lipunmyynti kaikissa lähijunissa loppuu ja lippu tuleekin olla ostettuna aina ennen junaan nousemista. Vaikka lipun voi ostaa lukuisista eri kanavista, netistä, VR Lähijunat -mobiilisovelluksesta, asemilta ja R-kioskeista, on etenkin näkövammaisia mietityttänyt, kuinka lippu on heille helpointa jatkossa ostaa.

Itsepalvelukanavien lisäksi panostamme edelleenkin myös muihin myyntikanaviin. Lippuja myymme edelleen asemillamme, lippuautomaateilla ja R-kioskien kautta. Lipunostaminen on kuitenkin enenevissä määrin siirtynyt digitaalisiin kanaviin. Uusiessamme digitaalisia myyntikanavia kuluvan vuoden aikana vr.fi ja VR Mobiilipalvelut pyrkivät konsultoimaan erityisryhmistä koostuvaa testiryhmää, jotta voidaan huomioida eri toiminnot esteettömyyden näkökulmasta.

Keskusteluissa nousi esiin myös liikuntarajoitteisen matkustajan avustaminen juniin, kun junissa kiertävä konduktööripari ei välttämättä osu juuri omalle kohdalle. Noin 75% lähijunissa on edelleen konduktööripari ja uudessa mallissa konduktöörimme palvelevat aiempaa enemmän myös laiturialueilla. HSL-aluetta operoidaan jatkossa pelkillä Flirt-junilla ja ne ovat käytännössä esteettömiä. Jatkossa lähiliikenteessä ei tarvitse erikseen saattajalippua, jos vammaisella on henkilökohtainen saattaja. Vammaismatkustaja voi nykykäytännön mukaisesti tilata etukäteen myös avustuspalvelun, jos liikkuminen itsenäisesti on haastavaa. Mikäli veturinkuljettaja havaitsee vammaismatkustajan olevan ongelmissa junaan nousemisessa, kuljettaja voi auttaa vammaismatkustajaa. Hätätilanteissa kuljettajaan saa yhteyden sos-puhelimella.

Kehitämme palvelujamme jatkuvasti, jotta esteettömyys toteutuisi mahdollisimman laajasti. Aloitimme esimerkiksi avustamispalvelun asemilla jo vuonna 2009 ja tämän vuoden alusta olemme onnistuneet typistämään avustamispalvelun aikaa asemilla 30 minuutista 20 minuuttiin, mitä meiltä on paljon toivottu. Muutimme vuoden alusta myös vammaispalvelunumeromme maksuttomaksi.

Yleisesti ottaen matkustamiseen tukea tarvitsevat asiakkaamme ovat suhteellisen tyytyväisiä palveluihimme, viime vuonna erityisryhmille tehdyn kyselyn mukaan VR sai arvosanan 8, asteikolla 1-10.  Tämä ei toki tarkoita, etteikö töitä vielä riittäisi ja sillä yhteisellä asialla olimme tänäänkin Kuntatalolla.

Kutsumme vammaisjärjestöt säännöllisiin tapaamiseen kerran pari vuodessa, joissa käymme läpi olemassa olevien palvelujen toimivuutta ja mahdollistamme osallistumisen tulevien uudistusten ja palvelujen suunnitteluun esteettömyyden näkökulmasta. Olemme halunneet pitää tilaisuudet luottamuksellisina, jotta vapaa keskusteluyhteys VR:n ja järjestöjen välillä olisi mahdollisimman hedelmällinen ja mutkaton.

Olemme myös yhdessä sopineet, että teemme vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn, jotta tiedämme, kuinka voimme tehdä junamatkasta entistä sujuvamman ja miellyttävämmän. Seuraava keskustelutilaisuus järjestöjen kanssa pidetään syksyllä 2017.

Vain avoimella vuoropuhelulla voimme päästä vahvaan yhteistoiminnalliseen suunnitteluun. Esimerkiksi kalustomme uudistaminen ja uuden kaluston hankinta sekä toiminnallisuuksien suunnittelu auttaa niin meitä kuin matkustajiammekin.

 EDIT: 2.6.2017 klo 22.28. Korjattu kohtaa junan hätäpuhelimen käyttämisestä poikkeustilanteessa.

Interrail – ei vaan kesäksi, vaan koko elämäksi!

Interrail-korttia myytiin viime vuonna yhteensä noin 4500 kappaletta Suomessa ja koko Euroopassa kortti on säilynyt vahvana vaihtoehtona matkustamisessa. Viime vuosina kortti on nostanut suosiotaan myös seniorimatkustajien keskuudessa. Vuosina 2011-2016 Interrail-kortteja on ostettu 4500-7000 kappaletta vuosittain.

Viime vuonna Suomessa myydyistä Interrail-korteista noin 65% myytiin 12-27-vuotiaille, mutta uutena asiakasryhmänä ovat myös seniorit, joiden osuus korttien myynnistä on kasvussa, viime vuonna seniori-ikäluokka osti jo 6% kaikista korteista Suomessa, aikuisten osuus oli noin 26% kaikista ostetuista korteista.

Interrailin suurin suosio tähän mennessä ajoittuu 1970- ja 1980-luvuille. Silloin Interrail-korttia kokeilleet ihmiset ovat nyt saavuttaneen ns. kolmannen iän ja haluavat lähteä muistelemaan sitä samaa vapauden tunnetta, jota kokivat aikoinaan.

Interrail tuli ensimmäisenä myyntiin vuonna 1972, Kansainvälisen rautatieliiton (UIC) 50. Juhlavuoden kunniaksi ja oli tarjolla vain alle 21-vuotiaille matkustajille. Siitä lähtien Interrail-korttia on uudistettu ja uusien toimijoiden mukaan tullessa alue on laajentunut vuosi vuodelta.

Suosituin Interrail-kortti vuonna 2016 oli Global Pass –kortti, jota voi hyödyntää kaikissa 30 Euroopan maassa. Global Passin lisäksi myynnissä on One Country Pass –kortti. Suosituimmat kohdemaat vuonna 2016 olivat Sveitsi, Italia ja Iso-Britannia. Suomalaiset matkustavat Interrail-kortin kanssa useimmiten toukokuun ja heinäkuun välisenä aikana.

Interrail-kortin voi nyt ostaa jopa 11 kuukautta ennen matkan alkua, entisen kolmen kuukauden sijaan. Global Pass –kortin voimassaolopäivistä voi halutessaan käyttää päivän kotimaan menomatkaan ja päivän paluumatkaan. Samoin voimassaoloajat on tehty joustavammaksi, jotta matkustaja voi vieläkin paremmin saada joustoa matkansa aikana.

Interrail-brändi on laajalti tunnettu koko Euroopassa ja kyselytutkimusten mukaan ajatus reilaamisesta on hyvin positiivinen nuorten keskuudessa. Interrail koetaan vahvasti elämykselliseksi tuotteeksi, jossa Eurooppaa näkee paremmin kuin lentokoneen ikkunasta.

Interrail-korteilla matkustetaan pääosin ilman paikanvarausta, mutta Euroopassa on junayhtiöitä, jotka edellyttävät paikkavaurauksia joihinkin juniin. VR myy Interrail-kortteja, mutta muiden Euroopan rautateiden yksittäisiä matkoja voi ostaa kunkin operaattorin omilta internet-sivuilta tai eri palveluntarjoajilta.

Suosituimmassa kuukauden voimassaolevassa 7 päivän Global Pass -kortissa yhden matkapäivän hinnaksi muodostuu nuorelle matkaajalle 36 euroa. Eurooppa on mahdollista edelleen valloittaa vapauden tunteen ja joustavien matkasuunnitelmien kera suhteellisen edullisesti, kertoo VR:n edustaja Eurail Groupissa Satu Oker-Blom.

Lisätietoja Interrail-palveluista saat VR:n verkkosivuilta https://www.vr.fi/cs/vr/fi/eurooppa-junalla-interrail.

 

 

Seinät makuja myöten!


Uuden ravintolavaunun pilotti on tätä kirjoittaessa ollut jo muutaman viikon raiteilla. Olemme aktiivisesti keränneet palautetta niin ravintolavaunun valikoimista, kuin myös siitä, miltä ravintolavaunu näyttää ja millaisia ajatuksia asiakkaillamme on uudesta ilmeestä. Kun lähdimme suunnittelemaan uudistusta, halusimme suunnitella nimenomaan ravintolan, emmekä vaunua. Halusimme tuoda hauskan ja kotoisan tunnelman kivijalkaravintoloista raiteille.

RavintoLaVaunun lähtökohtana oli se hyvä tunnelma ja meininki, joka ravintolavaunuissamme aina on. Ravintolavaunun tehtävänä on alusta asti ollut tehdä matkustamisesta aina vain mukavampaa ja siksi monelle siihen yhdistyykin hyviä muistoja hauskoista kohtaamisista. Siksi lähdimme iloiselle ja leikkimieliselle linjalle jo nimen kanssa, jossa suomi ja ranska kohtaavat.

Uusi ravintolavaunu erottuu entistä paremmin junan muista vaunuista, isojen, näkyvien teippausten ansiosta. Hahmot on suunnitellut suomalainen kuvittaja Sanna Mander. Isot hahmot kyljessä ja vaunun sisällä tuovat omalla hauskuudellaan esiin ravintolavaunun tarkoituksen: pienen breikin matkanteosta. Värimaailma, joka koostuu konjakinruskeasta, puusta ja VR:n vihreästä, heijastelee kansallismaisemaamme, joka kuvittaa matkaamme: puut ja pellot, metsät ja vehreät aukeat.

Samaa kansallista aarrettamme halusimme tuoda myös ruokapakkauksiin. Uusissa pakkauksissa on käytetty kierrätysmateriaaleja, jotka voidaan jälleen uudelleen taas kierrättää. Sitoutumisemme ympäristöystävällisyyteen on otettu entistä enemmän huomioon tässä uudistuksessa, jo siitäkin lähtien, että olemme pyrkineet tekemään remontin mahdollisimman tehokkaasti materiaaleja käyttäen.

Uudet pakkaukset on suunniteltu myös niin, että ne ovat entistä helpommin kuljetettavissa omalle paikalle. Ravintolavaunut ovat ruuhka-aikoina niin suositut, että joskus tilaa ei löydy, joten nyt voi kätevästi viedä aterian myös omalle paikalleen.

Duetto-vaunuissa yksi isoimmista muutoksista on myös entisen kioskin tilalle rakennettava sohvanurkkaus, joka tuo lisää istumapaikkoja ravintolavaunuun. Viihtyisä istuinryhmä tarjoaa 6-8 henkilölle mahdollisuuden nauttia tunnelmasta, pienemmässä, intiimimmässä tilassa. Muutos tehdään pilottijakson päätyttyä kesäkuussa, ja vaunu palaa uudella ilmeellä juhannusliikenteeseen.

RavintoLaVaunu on monta erilaista ravintolaa, kaikki yhdessä paikassa. Ravintolavaunu on bistro, pub, kahvila ja baari, ajankohdasta riippuen tai riippumatta. Ravintolavaunun suunnittelussa ollaan pyritty luomaan erilaisia alueita, jotka vastaisivat erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Voit istua rauhassa yksin, kaksin tai isomman seurueen kanssa. Samalla tavalla kuin pyrimme makumaailmassa ottamaan huomioon erilaiset asiakkaamme, pyrimme myös ravintolavaunulla luomaan mahdollisuuden huolettomaan matkustamiseen, ja pieneen breikkiin kaiken keskellä, kaunista maisemaa katsellen.

VR päivittää dieselveturit tälle vuosituhannelle


 
VR Group uusii dieselvetureitaan. Nykyiset alkavat olla jo tiensä päässä, vanhimmat ovat jo miehen iässä, viisikymppisiä. Suunnittelemme useiden kymmenien uusien vetureiden hankintaa. Mahdollista on myös se, että vanhoja vetureita modernisoidaan ja niiden käyttöikää pidennetään.
 
Vaikka yhä useamman junan keulilla on nykyisin sähköveturi, silti dieselvetureita tarvitaan. Jatkossakin osa Suomen rataverkosta on sähköistämättä. Etenkin ratapihat ja monet tavaraliikenteen kuormaus- ja purkuraiteistot ovat ilman sähköä, joten dieselillä liikkuu jatkossakin moni juna.
 
Uusien vetureiden hankintakilpailutus alkaa tänä keväänä. Tavoite on, että asiasta päätetään kesään 2018 mennessä. Sen jälkeen menee vielä jonkin aikaa, kunnes uusia tai uusittuja vetureita saadaan käyttöön. Siihen asti pitää pärjätä vanhoilla vetureilla.

Deeveri, Seepra ja Iso Vaalee

Nykyisin VR:llä on käytössä parisataa dieselveturia. Radoilla kulkee kolmentyyppisiä vetureita. Eniten on Dv12-vetureita, 173 kappaletta. Nämä työjuhdat palvelevat liikuttamassa junia radoilla ja vaihtotöissä, eli ratapihoilla joissa tarvitaan voimaa kokoamaan vaunuista junia. Tampellan moottoreilla veturista saadaan tehoa noin 1000 kW, vauhtia tarvittaessa 125 km/h. Veturia nähdään toki myös liikenteessä siellä, missä pitää kulkea ilman sähkövoimaa. Tätä Deeveri-lempinimen saanutta veturia on valmistettu aikoinaan sekä Lokomon että Valmetin tehtailla vuosina 1964−1984 (kuva yllä).
 
Sisarveturi Dr14 on edellistä jykevämpi. Tätä Seepraksikin nimettyä veturia on käytössä 24 kappaletta. Veturi on rakennettu Lokomon tehtailla vuosina 1969−1972 nimenomaan vaihtotöihin ratapihoille. Mikään vauhtihirmu tämä peli ei siten ole, nopeutta on maksimissaan 75 km/h. Tehoja Tampellan valmistamilla MAN-moottoreilla saadaan irti vajaat 900 kW. Veturityyppiä on sittemmin saneerattu.  


 
Uusin nyt käytössä olevista dieselvetureista on saanut tyyppimerkinnän Dr16, lempinimeltään veturi on ”Iso Vaalee”. Tätä vuosina 1990−1992 valmistunutta veturia on käytössä 16 kappaletta, pääosin Pohjois-Suomen sähköistämättömillä rataosuuksilla. Ensimmäiset Dr16-veturit valmistettiin Tampereella Valmetilla, mutta loput Transtechilla. Vetureissa on Pielstickin moottorit, jotka on yhdistetty sähkömoottoriin, joiden tuottama sähkö siirretään akseleissa oleviin sähkömoottoreihin. Veturia sanotaankin dieselsähköiseksi. Tehoa löytyy lähes 1 700 kW.

1 2 3 4 5 6 7 8