Nappaa junalippu nopsaan #VRappi’sta



18 000 matkaa päivässä tekevät asiakkaamme pääkaupunkiseudun lähijunissa arvostavat perusasioita: matkustamisen pitää olla helppoa, täsmällistä ja ympäristön siisti. Ja näinhän se on. Yksi matkustamisen helppoutta lisäävä seikka on se, mistä ja miten lipun voi ostaa.

Nykypäivänä lippu lähijunaan pitää voida ostaa ajasta ja paikasta riippumatta. Tässä otimme lokakuun alussa ison loikan kohti parempaa, kun uusi VR Lähijunat -mobiilisovellus tuli asiakkaiden käyttöön. Nyt kertaliput Riihimäen, Lahden ja Siuntion suuntaan saa omasta luurista muutamalla painalluksella. Samalla lähiliikenteen kertaliput tulivat myyntiin vr.fi-verkkokauppaan. Asiakkaamme ostavat koko ajan enemmän ja enemmän lippuja digitaalisista kanavista, joten molemmat uudistukset ovat tervetulleita.

VR Lähijunat -mobiilisovellus on ensimmäinen näkyvä osa isoa uudistusta, jolla parannamme digitaalisia palvelujamme. Teemme tätä työtä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Esimerkiksi viime kesänä noin 500 lähiliikenteen asiakasta testasi sovellusta. Heiltä saadun palautteen perusteella helpotimme mm. sovelluksessa navigointia. Sovelluskehitys on jatkuvaa työtä ja sovellusta päivitetäänkin lähikuukausina tuomalla siihen mm. kausi- ja sarjaliput. Ensi keväänä #VRappi’sta saa myös kaukoliikenteen lippuja ja palveluja.

Toki parannamme asioita myös muilla rintamilla. Täsmällisyyttä olemme onnistuneet parantamaan erityisesti ruuhka-aikoina. Lisäksi hinnat ovat halvempia myös lähiliikenteessä: lähiliikenteen lipun yhden matkustajan keskihinta on pudonnut esimerkiksi Z-junalla matkustavilla 11,8 prosenttia viime vuodesta. Asiakkaamme toivovat myös parempia parkkipaikkoja autolla juna-asemalle saapuville matkustajille. Näitä asioita ratkaisemme yhdessä kuntien kanssa.
 
Lähiliikenteen vuoroihin teimme viimeksi elokuussa parannuksia asiakkaiden toiveiden pohjalta. Illan viimeinen Z-juna Helsingistä lähtee nyt myöhemmin ja aamuruuhkan aikataulut sovitimme vastaamaan paremmin työmatkalaisten tarpeita. Muutimme myös D-junan iltapäiväruuhkan aikataulua ja siirsimme junat pysähtymään Tikkurilan sijaan Keravalla. R-juniin lisäsimme vaunuja kaikkein ruuhkaisimpiin vuoroihin.

Joulukuussa puolestaan R- ja Z-juniin tulee yhteensä yli 25 uutta vuoroa aamuihin, iltoihin ja viikonloppuihin. Luvassa siis enemmän mahdollisuuksia hypätä junan kyytiin!

Käy lataamassa ja testaa VR Lähijunat -sovellusta. Mitä mieltä olet? Voit kertoa minulle ajatuksiasi myös Twitterissä ja #VRappi. Helppoja matkoja!

Vuodet opettavat: lähijunat paremmin ajallaan



Suomalaisten mielikuvissa VR:n junat ovat aina myöhässä. Takavuosina olikin yllättävän vaikeita talvia, joihin emme olleet valmistautuneet tarpeeksi hyvin. Nuo talvet todella herättivät meidät ja sen jälkeen olemme tehneet valtavan määrän töitä sen eteen, että junat saapuvat asemille ajoissa.

Iloksemme työ on tuottanut tulosta. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junien täsmällisyysprosentti on parantunut selvästi viime vuosina ja huhtikuussa 2016 ylsimme huippulukemiin, kun junista yli 96 prosenttia oli aikataulussaan. Tämä on kansainvälisestikin katsottuna kova luku. Esimerkiksi tunnetuissa rautatiemaissa Saksassa ja Itävallassa ollaan suunnilleen samoissa prosenteissa, mutta myöhästymisen raja on siellä vedetty viiteen minuuttiin. Meillä raja on kolme minuuttia. Viiden minuutin mallilla huhtikuun täsmällisyytemme lähiliikenteessä olisi näyttänyt jopa 99 prosenttia.

Myös kaukoliikenteen junat muualle Suomeen ovat kulkeneet aiempaa täsmällisemmin ja huhtikuussa niistäkin lähes 94 prosenttia kulki suunniteltujen aikataulujen mukaan. Kaukoliikenteessä myöhästymisen raja on viisi minuuttia.

Mitä olemme tehneet?

Helposti ruuhkautuva Helsingin päärautatieaseman ratapiha on avainasemassa aikatauluissa pysymisessä. Se on nyt saatu toimimaan tehokkaammin, mikä ei ole ihan helppo yhtälö: päivän aikana Helsingistä lähtee ja sinne saapuu noin tuhat junaa ja esimerkiksi ruuhka-aikaan lähijunia lähtee Helsingistä joka minuutti. Täsmällisyys on parantunut etenkin silloin, kun ihmisiä on liikkeellä paljon. Tämä ilahduttaa varmasti ruuhka-aikoina matkustavia työmatkalaisia.

Tänä keväänä tekemämme aikataulurakenteen muutos on osoittautunut erittäin toimivaksi ja voimme nyt optimoida liikennettä paremmin häiriötilanteissa. Suunnittelimme aikataulut uudelleen siten, että ne sopivat paremmin yhteen eivätkä kärsi niin helposti yksittäisten junien ongelmista. Yhden junan myöhästyminen ei enää aiheuta muiden junien myöhästymisiä samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Myös viime kesänä avatun Kehäradan junat ovat nyt aiempaa paremmin aikataulussaan, huhtikuussa ylsimme yli 94 prosentin täsmällisyyteen Kehäradalla. Uuden radan käyttöön ottamisessa on ollut omat haasteensa, joita olemme taklanneet yhteistyössä HSL:n ja Liikenneviraston kanssa. Listasimme yhdessä 20 konkreettista tekoa parannusten aikaansaamiseksi, jotka lähes kaikki on jo toteutettu. Tähän mennessä olemme muun muassa tehneet pieniä nopeustason nostoja radalle ja lisänneet junien vaunumääriä matkustajien kyytiin nousun nopeuttamiseksi.

Täsmällisempää junaliikennettä vie eteenpäin tietysti myös kaluston uudistuminen. Uudet Flirt-junat toimivat ensivaikutelman perusteella lähiliikenteessä hienosti.

Täsmällisyystyö on pitkäjänteistä, mutta alkuvuoden kokemusten perusteella uskon vahvasti, että lähijunat kulkevat jatkossakin selvästi useammin ajallaan. Toki Suomen neljä vaihtelevaa vuodenaikaa ja alkamassa oleva vilkas ratatyökausi tuovat omat yllätyksensä ja haasteensa raiteille, mutta me olemme nyt entistä varautuneempia niihin.

Hyviä junamatkoja - ajallaan!

1