VR kehittää palvelujaan yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa – tavoitteena esteetön matkustaminen kaikille

”Tärkeintä ja taloudellisesti tehokkainta kaikille, esteettömyyden varmistamiseksi, on ottaa esteettömyysasiat mahdollisimman aikaisin kaikissa prosesseissa huomioon.”

Näin tuumasi Juha Sylberg Näkövammaisten Liitto ry:stä toukokuisen keskiviikkona aamuna, kun VR ja 21 eri vammaisjärjestöä ja toimijaa kokoontuivat jälleen yhdessä keskustelemaan ja kehittämään VR:n palvelujen esteettömyyttä.

Tällä kertaa tapetilla olivat etenkin kesäkuussa uudistuva lähiliikenteen asiakaspalvelumalli, joka otetaan käyttöön juhannusviikolla. Tuolloin lipunmyynti kaikissa lähijunissa loppuu ja lippu tuleekin olla ostettuna aina ennen junaan nousemista. Vaikka lipun voi ostaa lukuisista eri kanavista, netistä, VR Lähijunat -mobiilisovelluksesta, asemilta ja R-kioskeista, on etenkin näkövammaisia mietityttänyt, kuinka lippu on heille helpointa jatkossa ostaa.

Itsepalvelukanavien lisäksi panostamme edelleenkin myös muihin myyntikanaviin. Lippuja myymme edelleen asemillamme, lippuautomaateilla ja R-kioskien kautta. Lipunostaminen on kuitenkin enenevissä määrin siirtynyt digitaalisiin kanaviin. Uusiessamme digitaalisia myyntikanavia kuluvan vuoden aikana vr.fi ja VR Mobiilipalvelut pyrkivät konsultoimaan erityisryhmistä koostuvaa testiryhmää, jotta voidaan huomioida eri toiminnot esteettömyyden näkökulmasta.

Keskusteluissa nousi esiin myös liikuntarajoitteisen matkustajan avustaminen juniin, kun junissa kiertävä konduktööripari ei välttämättä osu juuri omalle kohdalle. Noin 75% lähijunissa on edelleen konduktööripari ja uudessa mallissa konduktöörimme palvelevat aiempaa enemmän myös laiturialueilla. HSL-aluetta operoidaan jatkossa pelkillä Flirt-junilla ja ne ovat käytännössä esteettömiä. Jatkossa lähiliikenteessä ei tarvitse erikseen saattajalippua, jos vammaisella on henkilökohtainen saattaja. Vammaismatkustaja voi nykykäytännön mukaisesti tilata etukäteen myös avustuspalvelun, jos liikkuminen itsenäisesti on haastavaa. Mikäli veturinkuljettaja havaitsee vammaismatkustajan olevan ongelmissa junaan nousemisessa, kuljettaja voi auttaa vammaismatkustajaa. Hätätilanteissa kuljettajaan saa yhteyden sos-puhelimella.

Kehitämme palvelujamme jatkuvasti, jotta esteettömyys toteutuisi mahdollisimman laajasti. Aloitimme esimerkiksi avustamispalvelun asemilla jo vuonna 2009 ja tämän vuoden alusta olemme onnistuneet typistämään avustamispalvelun aikaa asemilla 30 minuutista 20 minuuttiin, mitä meiltä on paljon toivottu. Muutimme vuoden alusta myös vammaispalvelunumeromme maksuttomaksi.

Yleisesti ottaen matkustamiseen tukea tarvitsevat asiakkaamme ovat suhteellisen tyytyväisiä palveluihimme, viime vuonna erityisryhmille tehdyn kyselyn mukaan VR sai arvosanan 8, asteikolla 1-10.  Tämä ei toki tarkoita, etteikö töitä vielä riittäisi ja sillä yhteisellä asialla olimme tänäänkin Kuntatalolla.

Kutsumme vammaisjärjestöt säännöllisiin tapaamiseen kerran pari vuodessa, joissa käymme läpi olemassa olevien palvelujen toimivuutta ja mahdollistamme osallistumisen tulevien uudistusten ja palvelujen suunnitteluun esteettömyyden näkökulmasta. Olemme halunneet pitää tilaisuudet luottamuksellisina, jotta vapaa keskusteluyhteys VR:n ja järjestöjen välillä olisi mahdollisimman hedelmällinen ja mutkaton.

Olemme myös yhdessä sopineet, että teemme vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn, jotta tiedämme, kuinka voimme tehdä junamatkasta entistä sujuvamman ja miellyttävämmän. Seuraava keskustelutilaisuus järjestöjen kanssa pidetään syksyllä 2017.

Vain avoimella vuoropuhelulla voimme päästä vahvaan yhteistoiminnalliseen suunnitteluun. Esimerkiksi kalustomme uudistaminen ja uuden kaluston hankinta sekä toiminnallisuuksien suunnittelu auttaa niin meitä kuin matkustajiammekin.

 EDIT: 2.6.2017 klo 22.28. Korjattu kohtaa junan hätäpuhelimen käyttämisestä poikkeustilanteessa.

Interrail – ei vaan kesäksi, vaan koko elämäksi!

Interrail-korttia myytiin viime vuonna yhteensä noin 4500 kappaletta Suomessa ja koko Euroopassa kortti on säilynyt vahvana vaihtoehtona matkustamisessa. Viime vuosina kortti on nostanut suosiotaan myös seniorimatkustajien keskuudessa. Vuosina 2011-2016 Interrail-kortteja on ostettu 4500-7000 kappaletta vuosittain.

Viime vuonna Suomessa myydyistä Interrail-korteista noin 65% myytiin 12-27-vuotiaille, mutta uutena asiakasryhmänä ovat myös seniorit, joiden osuus korttien myynnistä on kasvussa, viime vuonna seniori-ikäluokka osti jo 6% kaikista korteista Suomessa, aikuisten osuus oli noin 26% kaikista ostetuista korteista.

Interrailin suurin suosio tähän mennessä ajoittuu 1970- ja 1980-luvuille. Silloin Interrail-korttia kokeilleet ihmiset ovat nyt saavuttaneen ns. kolmannen iän ja haluavat lähteä muistelemaan sitä samaa vapauden tunnetta, jota kokivat aikoinaan.

Interrail tuli ensimmäisenä myyntiin vuonna 1972, Kansainvälisen rautatieliiton (UIC) 50. Juhlavuoden kunniaksi ja oli tarjolla vain alle 21-vuotiaille matkustajille. Siitä lähtien Interrail-korttia on uudistettu ja uusien toimijoiden mukaan tullessa alue on laajentunut vuosi vuodelta.

Suosituin Interrail-kortti vuonna 2016 oli Global Pass –kortti, jota voi hyödyntää kaikissa 30 Euroopan maassa. Global Passin lisäksi myynnissä on One Country Pass –kortti. Suosituimmat kohdemaat vuonna 2016 olivat Sveitsi, Italia ja Iso-Britannia. Suomalaiset matkustavat Interrail-kortin kanssa useimmiten toukokuun ja heinäkuun välisenä aikana.

Interrail-kortin voi nyt ostaa jopa 11 kuukautta ennen matkan alkua, entisen kolmen kuukauden sijaan. Global Pass –kortin voimassaolopäivistä voi halutessaan käyttää päivän kotimaan menomatkaan ja päivän paluumatkaan. Samoin voimassaoloajat on tehty joustavammaksi, jotta matkustaja voi vieläkin paremmin saada joustoa matkansa aikana.

Interrail-brändi on laajalti tunnettu koko Euroopassa ja kyselytutkimusten mukaan ajatus reilaamisesta on hyvin positiivinen nuorten keskuudessa. Interrail koetaan vahvasti elämykselliseksi tuotteeksi, jossa Eurooppaa näkee paremmin kuin lentokoneen ikkunasta.

Interrail-korteilla matkustetaan pääosin ilman paikanvarausta, mutta Euroopassa on junayhtiöitä, jotka edellyttävät paikkavaurauksia joihinkin juniin. VR myy Interrail-kortteja, mutta muiden Euroopan rautateiden yksittäisiä matkoja voi ostaa kunkin operaattorin omilta internet-sivuilta tai eri palveluntarjoajilta.

Suosituimmassa kuukauden voimassaolevassa 7 päivän Global Pass -kortissa yhden matkapäivän hinnaksi muodostuu nuorelle matkaajalle 36 euroa. Eurooppa on mahdollista edelleen valloittaa vapauden tunteen ja joustavien matkasuunnitelmien kera suhteellisen edullisesti, kertoo VR:n edustaja Eurail Groupissa Satu Oker-Blom.

Lisätietoja Interrail-palveluista saat VR:n verkkosivuilta https://www.vr.fi/cs/vr/fi/eurooppa-junalla-interrail.

 

 

Näin VR varautuu talveen

Talvi tekee tuloaan ja antaa sen tulla vaan! Henkilöstömme ja junakalustomme ovat valmiita kohtaamaan lumen, jään ja pakkasen. Teemme parhaamme sen eteen, että junat kulkevat täsmällisesti myös talvella.

Suomen pitkä ja kylmä talvi asettaa omat haasteensa junaliikenteelle. Lumi ja jää kertyvät junan alustan rakenteisiin – teleihin ja jarrulaitteisiin. Lisäksi ne aiheuttavat vikoja ovissa ja ongelmia junien kytkentälaitteissa, joilla vaunut kiinnitetään toisiinsa.

Liikenneviraston vastuulla olevan rataverkon osalta häiriöitä aiheuttavat vaihdeviat ja liikenteenohjauslaitteiden häiriöt. Tuiskulumi voi pakkautua vaihteiden kielien väliin, ja ongelmia voi esiintyä myös vaihteiden lämmityksessä.

Mitä sitten teemme talveen varautumiseksi?

1) Tarkastamme ja huollamme junakaluston talven varalle. Olemme uudistaneet ja tehostaneet ympärivuotista kaluston kunnossapitoa. Oulun varikko helpottaa junien kunnossapitoa Pohjois-Suomessa.

2) Olemme valmiita sulattamaan jäätyneitä junia. Junien sulattaminen onnistuu Helsingin ja Oulun varikoilla sekä vetureiden sulattaminen myös Kouvolassa ja Tampereella. Olemme tehostaneet sulattamista varikkohallien käytön paremmalla suunnittelulla.

3) Extrahenkilökunta ja -kalusto ovat valmiina hommiin, kun talvi iskee täysillä. Olemme varanneet keskeisille paikkakunnille henkilökuntaa ja varakalustoa häiriötilanteita ajatellen. Tämän lisäksi meillä on erikseen työntekijöitä kaluston lumien poistoon lähiliikenteessä.

4) Häiriötilanteissa VR:lle ja Liikennevirastolle on tärkeää, että tieto kulkee asiakkaille mahdollisimman nopeasti. VR vastaa viestimisestä junissa ja omissa kanavissaan, esimerkiksi nettisivuilla vr.fi, Twitter-tilillä @VRpalvelu ja Facebookissa VR Yhteisellä matkalla -sivustolla. Liikenneviraston vastuulla on asiakasinformaatio asemilla, eli kuulutukset ja laiturinäytöt.

Varautumisestamme huolimatta odotettavissa on takuuvarmasti päiviä, jolloin junaliikenteessä on häiriöitä ja myöhästymisiä vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Näistä ei pääse parhaallakaan mahdollisella valmistautumisella kokonaan eroon. Vaikeimpina päivinä on joskus tarpeen perua osa junavuoroista etukäteen, jotta voidaan varmistaa junaliikenteen sujuminen. Tällöin junat eivät kulje yhtä usein mutta asiakkaat voivat etukäteen varautua aikataulumuutoksiin.

Tervetuloa talvi, olemme valmiina kohtaamaan sinut. Pyydämme myös teiltä, matkustajiltamme kärsivällisyyttä silloin, kun junaa ei näy laiturilla tai matka viivästyy. Me teemme kaikkemme, että näin kävisi tänä talvena niin harvoin kuin mahdollista.

Huippugraafikko Lotta Nieminen kuvitti uuden #VRAppi:in

Nuori suomalainen ja kansainvälisesti menestynyt huippugraafikko Lotta Nieminen on ihminen VR:n uuden lähiliikenteen mobiilisovelluksen visuaalisen maailman takana. Se vie käyttäjän katselemaan ulos junan ikkunasta.

Niemisen luoma viehättävä kaupunkia ja luontoa yhdistyvä kuvitus näkyy käyttäjälle erityisen hyvin silloin, kun mobiilisovellus avataan. Samaa tunnistettavaa teemaa käytetään myös muun muassa VR:n uudistuvassa verkkokaupassa.

Lotta Niemistä evästettiin suunnittelutyöhön ajatuksella näkymästä junan ikkunasta.
− Ikkunasta katsominen oli hauska lähtökohta kuvitukselle, eli miten tallentaisin junan tunnelmaa, ilman että näytän itse junaa. Minulle inspiraatio avautui siitä, että junamatkat tuovat mieleeni ohikiitäviä maisemia, vauhtia ja sekoittuvia värejä, Nieminen kertoo ideasta kuvituksen takana.

Koska kuvitusta käytetään sovelluksessa animoituna, vauhdin tuntua on rakennettu erilaisten kerrostumien kautta: lähempänä olevat yksityiskohdat kiitävät ohi nopeammin kuin kauempana olevat kukkulat ja rakennukset.
− Kaikissa kerrostumissa on tutkittavaa, mutta kuvaa voi katsoa myös kokonaisuutena, jossa pääosassa on vauhti. Värimaailmassa on haettu vehreyttä ja alkukesän tuntua, Nieminen tiivistää.

Lotta Nieminen on Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä graafikoita. Hän on tehnyt kuvituksia muun muassa Googlelle, Volkswagenille ja Le Mondelle. Pari vuotta sitten arvovaltainen aikakauslehti Forbes nimesi Niemisen maailman merkittävimpien alle kolmekymppisten listalle.

Kuvituskuva: Lotta Nieminen

Mikä on Vectronin apudiesel-toiminto?

Kuinka Sr3-veturin apudiesel-toiminto helpottaa ratapihoilla tehtäviä vaihtotöitä? Miten se mahdollistaa sähköistämättömillä rataosuuksilla ajamisen? Kurkkaa yllä olevalta videolta myös, miltä Vectronin ohjaamossa näyttää ja millainen näkymä veturinkuljettajalla on.

 Kuvat ja video: Otavamedia Oma Oy

1 2 3 4 5