VR:lle aiempaa enemmän ruusuja



VR on oikealla tiellä kehittäessään palveluitaan. Tämän johtopäätöksen voi vetää tuoreista asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Sen mukaan junamatkustajat ovat entistä tyytyväisempiä VR:n palveluihin ja yhä useampi haluaa suositella junaa läheisille ja tutuille. Mukavaa on, että suositteluhalukkuus on noussut korkeimmalle tasolle moneen vuoteen.

Osaava henkilökunta on edelleen tärkeä valtti VR:lle. Saamme kiitoksia konduktöörien ystävällisyydestä, palvelualttiudesta ja asiantuntemuksesta. Junamatkalla matkustajat arvostavat matkustamon siisteyttä ja matkan turvallisuutta.

Olemme kehittäneet viime vuosina niitä lipunostotapoja, joita asiakkaamme käyttävät yhä enemmän. Siksi tuloksista on mukava lukea, että saamme kehuja lipun ostamisesta digitaalisista kanavista. Asia on tärkeä, sillä nykyisin 75 prosenttia lipuista ostetaan verkkokaupasta tai mobiilikanavista, jonka osuus kasvaa eniten. Eikä työ jää tähän, uudistuksia on tulossa niin mobiiliin, verkkokauppaan, automaatteihin kuin paikanvaraukseenkin.

Työn alla on monta asiaa, joista matkustajilta on tullut kriittistä palautetta. Junamatkustajat toivovat parannusta erityisesti wlan-yhteyksiin, WC-tilojen siisteyteen sekä myöhästymisestä tiedottamiseen. Kuuntelemme saamaamme palautetta. Meneillään onkin monia näihin liittyviä kehityskohteita. Esimerkiksi junaverkkoa on parannettu merkittävästi, palautteen mukaan junassa onnistuu työn teko tai viihteen seuraaminen jo selvästi aiempaa paremmin.

Palveluiden kehittämisen taustalla on tietysti meidän halumme saada juniin lisää matkustajia. Tämä näyttää onnistuneen ja asiakastyytyväisyys on parantunut samalla kun VR:n matkustajamäärät ovat kasvaneet koko päättyneen vuoden. Helmikuun hintauudistuksen ja kesäkuussa tehtyjen reittien nopeutusten myötä junamatkoja on VR:n omassa kaupallisessa liikenteessä tehty noin 350 000 edellisvuotta enemmän. Tästä on hieno jatkaa alkanutta uutta vuotta 2017!

Kuva: Janne Mikkilä, Keksi