Uusi vr.fi - selkeää ja mutkatonta!

Kas, onpa reipas otsikko.  Mistäs tässä on oikein kyse…? Ahaa, Veturi-asiakkaan antama arvio uudesta vr.fi-sivustosta. No katsotaanpas, mitä muuta täällä sanotaan…

”Sivujen yleisilme selkeä ja asiat helppo löytää. Paljon miellyttävämpi kuin VR:n aikaisempi versio”

”Tää oli tosi selkeä ja yllättävän helppo käyttää jopa minun joka ei oo mikään tietokone nero”

”Sivusto vaikuttaa selkeämmältä ja pääsee nopeammin esim.  äkkilähtöihin ja tarjouksiin.  Hyvää on myös vinkit tapahtumista eri paikoissa jne.”

No jopas! Selaan palautteita eteenpäin ja hämmästykseni kasvaa, mitä pidemmälle ehdin.

Todella hienot sivut! Aukeavat myös selaimeen nopeasti, ja kun vielä katselin tabletilla niin uskomattoman upea käyttökokemus. 10+”

Ovatkohan nämä asiakkaat nyt ymmärtäneet arvioivansa VeeÄrrää? Ei tämä tällainen ole ollenkaan normaalia. Entäpä seuraava:

”Hei!   Matkahaun sijoitus keskelle etusivua on loistava uudistus. Se lienee kuitenkin sivustonne keskeisin elementti.  Sivuston ulkoasusta kiitos. Se on hyvin selkeä ja latautuu nopeasti.”

Lähes kaksikymmentä vuotta VR:n viestintäosastolla ja luulin nähneeni kaiken, mutta tämä on ennenkuulumatonta: positiivista palautetta sivutolkulla! Sykkeeni alkaa nousta huolestuttaviin lukemiin. Otetaanpa nyt vielä pari, eihän tällainen hehkutus voi olla totta:

”Lyhyen kokeilun jälkeen en huomannut mitään erityistä korjattavaa, koko sivusto vaikutti loogiselta ja toimivalta kokonaisuudelta. Informaatiota on entiseen verrattuna helpompi löytää ja kaikki tarvittavat perustoiminnot löytyvät nyt samalta aloitussivulta suoraan”

”Kokeilin matkan varaamista ja se oli selkeytynyt huomattavasti, aiemmin oli niin hankalaa, että jätin VR:n pois matkavaihtoehdoista, nyt voisikin kokeilla junalla matkustamista pohjoiseen.”

Olen mykistynyt ja vaadin selitystä verkkopalvelutiimiltämme. Saan kuulla, että asiakasohjelma Veturiin kuuluvat ovat osallistuneet koko palvelun suunnitteluprosessiin sekä viimeiset kaksi viikkoa sivujen beta-version testaukseen. Testimahdollisuus  lähetettiin yli 30 000  asiakkaalle, ja palautetta on tullut sadoilta veturilaisilta. Uusista sivuista on kuulemma tykätty todella paljon, ja samalla on saatu erittäin hyviä kehitysehdotuksia, joita viedään eteenpäin. Tänään uusittu palvelu on otettu käyttöön.

”Matkan ostossa kuitenkin voisi olla olematta yhden aikuisen esivalintaa. Matkustajien valinta on muutenkin hieman hankalasti toteutettu.”

Ulkoasu oli hämmentävän erilainen edelliseen. Tarvittavat linkit oli hienosti esillä. Kielivalikko ei erottunut tarpeeksi. Väriasua tulisi muuttaa. Apua -osion kohta ei ehkä tulisi olla sivun alalaidassa”

No niin, sentään vähän kritiikkiäkin. Pulssini alkaa tasaantua. Pakko varmaan testata itsekin: www.vr.fi.

Mm. näitä asioita olemme uudistaneet:

  • uusi navigointi ja entistä tehokkaampi haku
  • kaikkia toimintoja voi käyttää erilaisilla päätelaitteilla
  • ulkoasu on uusittu
  • uutena palveluna hotellivarausmahdollisuus. Junalippujen hankinnan yhteydessä voi kätevästi varata myös hotellin matkalleen.
  • tarjolla uusia etuja, matkavinkkejä, lippu- ja matkapaketteja sekä tarjouksia
Avainsanat: