Pisteestä pilveksi

Pistepilvi_480.jpg

Eteeni tarjoutui mahdollisuus lähteä työmatkalle tutustumaan pistepilven syntyyn. Pääsisin opettelemaan Trimble MX8-mobiililaserkeilamen operointia. Näkisin myös käytännössä, kuinka pistepilveä luodaan ja millaista kalustoa siihen tarvitaan.

Pistepilvi on siis kolmiulotteinen tietokonemalli, jossa on piste jokaisen lasersäteen kimpoamispisteessä. Näiden pisteiden avulla saadaan hahmotettua kohteen kolmiulotteinen pinta. Pisteitä yhdessä pistepilvessä voi olla satoja miljoonia, jopa miljardeja. Trimble MX8 on pakettiauton katolle asennettu mobiililaserkeilain, jonka kaksi 360°-laserkeilainta sekä useamman kameran digitaalinen panoraamakamerajärjestelmä takaa tarkan mittaustuloksen.

Aineiston kerääminen digitaaliseen muotoon mahdollistaa sen, että työntekijöiden ei enää tarvitse fyysisesti lähteä maastoon mittaamaan kohteita, koska ne ovat digitalisoitu pistepilveksi ja laskennat voidaan suorittaa pistepilviaineistosta. Esimerkiksi autoilijan näkemää maantieltä pystytään tämän kautta katselemaan ja mahdolliset näköesteet havainnollistettua. Kätevää, eikö vain?

Maailma laserkeilaimen läpi

Lastauslaiturilla pakettiauto laserkeilaimineen ajettiin veturiin kiinnitetylle lavetille. Oli erittäin tarkkaa, että auto on juuri oikeassa asennossa ja laserkeilaimet pääsevät toimimaan esteettömästi. Kun auto oli turvallisesti lavetilla, pääsimme siirtymään auton sisätiloihin.

Edessä oli muutama tunti 35 km/h vauhtia etenevän veturi-lavetti-pakettiautoyhdistelmän taivalta. Myönnän, että pakokauhu meinasi iskeä, mutta kun
kauniit maisemat alkoivat vilahdella silmissäni, alkoi mielenikin rauhoittua. Aamu-usva helmeili nousevan auringon noustessa, koin zen-hetken.

Pakettiauton takapenkin yhteyteen oli kiinnitetty pöytätaso ja sen päällä oli kaksi näyttöä, näppäimistö ja hiiri. Koko järjestelmän aivot sijaitsivat auton perätilassa. Tietokoneen näytöiltä valvoimme laserkeilainten sekä kameroiden toimintaa ja tarkkailimme raiteistokaavioista mittaussuunnitelmaa sekä teimme muistiinpanoja mittauksen edetessä. Kuljettajat huolehtivat ratakapasiteetista, jotta pääsemme liikkumaan rataverkolla häiritsemättä muuta liikennettä. Heillä oli yhteys liikenteenohjaukseen ja tarvittaessa me kommunikoimme kuljettajien kanssa radiopuhelimitse.

Matkalle lähtiessä en osannut ollenkaan arvuutella, mitä laserkeilainten operointi on. Matka oli erittäin opettavainen monella tapaa: Näin mitä rataverkolla päivittäin tapahtuu, opin uusia radanmerkkejä ja tutustuin laserkeilauskalustoon.

Tästä hienosta kokemuksesta ainutlaatuisen kokemuksen lisäksi jäi käteen kaksi ulkoista kovalevyä, jotka sisälsivät kaiken mittausdatan. Eikä työ tähän vielä loppuisi, nyt vasta alkaisi datan varsinainen käsittely! Ja näin taas seuraava seikkailu odotti minua kulman takana…

Avainsanat: VR Track