Avecra juhlii 40-vuotista taivaltaan!

Renitalla on vakioasiakkaita, joista on tullut vuosien saatossa tärkeitä ystäviä. Renitan mukaan yksi asia työssä nousee erityisen tärkeäksi: ”Asiakas täytyy ottaa haltuun!”

Juniin ravintolapalveluja tuottava Avecra täyttää pian 40 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi haastattelimme timanttisen kokenutta junaemäntä Renita Ruhasta. Renitan mukaan yksi asia työssä nousee erityisen tärkeäksi: ”Asiakas täytyy ottaa haltuun!”

 

Hei Renita. Kauanko olet ollut töissä VR:llä?

”Kohta 36 vuotta. Aloitin työt marraskuussa vuonna 1981 – se oli 13. päivä perjantai. Siitä tuli minulle onnenpäivä, niin hyvin se on jäänyt mieleen. Olen ollut samoissa tehtävissä, junaemäntänä, alusta alkaen. Toki työ on muuttunut vuosien saatossa paljon. Junaemäntä ei ollut unelma-ammattini, mutta kun aloitin, työ vei täysin mennessään. Elämänkaareni perustuu juniin, ja se on antanut minulle aivan valtavasti.”

Miten työsi on muuttunut vuosien varrella?

”Aloittaessani vuonna 1981 junaemännän työ oli hyvin rauhallista. Silloin oli aikaa tehdä ruokaa ja ihmisillä aikaa odottaa sitä. Vuoroja ja kalustoa oli vähemmän, ja junamyynti toteutettiin kärrymyyntinä. Nykyään poikkeustilanteet ovat lisääntyneet ja meillä on erikseen ruoka- ja kärrymyyntijunat. Keskustelu asiakasta kohtaan ei ole kuitenkaan muuttunut. Tämä on palveluala, ja asiakkaalle puhuminen ja empaattisuus tulee sydämestä. Se sama hyvä siirtyy kotiinkin.”

Mikä on mieleenpainuvin muisto uraltasi?

”Olen nähnyt ja kuullut paljon työssäni ja kyydissä on ollut presidenttejä ja julkisuuden henkilöitä. Pari vuotta sitten Ruotsin kuningaspari oli asiakkaana erikoisvaunussa matkalla Helsingistä Lappeenrantaan. Kysyin ruotsiksi kuningatar Silvialta, haluaisiko hän vielä jotain syötävää. Silvia pyysi hedelmiä. Mietin siinä sitten, että onko meillä hedelmiä. Muistin, että minulla on eväänä laukussani mandariineja ja banaaneja. Niitä sitten kuorimaan ja maistelemaan, että ovat hyvänmakuisia. Vein hedelmät kuningattarelle ja hän nosti kädet ilmaan: ”Titta Kalle, FRUKT!”. Kyllä siinä myöhemmin nauratti, että kuningatar Silvia söi minun eväät.”

Millainen tunnelma ravintolavaunussa mielestäsi on ja miten se on vuosien saatossa muuttunut?

”Yksi mikä pysyy, on suomalainen ravintolavaunukulttuuri. Junassa halutaan tulla ravintolavaunuun ja tutustua uusiin ihmisiin. Vaikka suomalaiset mielletään hiljaisena kansana, ravintolavaunussa ihmiset avautuvat ja aloittavat keskusteluja kahvikupin äärellä. Se on se palvelu ja tuotteet, millä saadaan ihmiset ravintolavaunuun – hymyilen aina, vaikka olisi kuinka huono päivä. Tässä työssä vaan asiakas on tärkein ja rakkain.”

Oletko nähnyt jännittäviä kohtaamisia ravintolavaunussa?

”Mieleen on jäänyt erityisesti eräs matka. Nuori mies istui extraluokan vaunussa yksin. Pöydälle oli aseteltu pöytäliina ja ruusu, ja ymmärsin aika pian mistä oli kyse. Mies kertoi, että tuleva morsian on tulossa kyytiin Pasilasta. Tuli se siinä loppumatkan aikana ilmi, että morsian oli vastannut myöntävästi kosintaan.”

 

Kuka: Renita Ruhanen

Työ: Junatarjoilijana VR:llä.

Vapaa-ajalla: Nautin Suomen luonnosta ja saaristosta perheen ja koirien kanssa.

Tykkään: Kolarin yöjunasta. Ihmiset ovat iloisia pohjoiseen mennessä ja väsyneitä tullessaan takaisin.

 

Hyvän biisin innostus

Mikki_480x300.jpg

Innostus on kuin hyvä biisi. Jos soitat sen kavereille ja he innostuvat niin mikään ei lopeta toistamista uudestaan ja uudestaan. Toisaalta, jos ehdotat kerta toisensa jälkeen italialaista powermetallia, niin et saa kuin muutaman avoimimman kaverin kuulemaan pieniä nyansseja, joihin olet itse ihastunut.

Viikonloppuna soitin ystävilleni 80-luvun The streets of fire -elokuvan soundtrackin Nowhere fast -kappaletta, joka todella tempasi heidät mukaansa. On upeaa, kun löytää yhteisen sävelen.

Sävelen löytyminen vaatii kuitenkin työtä. Idean tai oivalluksen takana oleva ongelma ei katoa tyrmäämällä idea. Jos löytyy halu tehdä asialle jotain, niin löytyy sopiva ratkaisu. Jos taas halua ei ole, löytyy paljon selityksiä. On helpompaa selittää, miksi jokin ratkaisu ei ole hyvä kuin löytää ongelmaan toimiva ratkaisu.

Olen viime aikoina konsultoinut ratkaisujamme muun muassa leaniin, ilmakuvausten hyödyntämiseen ja uusien konenäköominaisuuksien kehittämiseen. Aihealueet ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää yhteensovitus: Mikä on mahdollista? Miten ihmiset ovat valmiita vastaanottamaan aiheen? Mikä on hyöty liiketoiminnalle? Toimiva kehitysprojekti löytyy näiden kysymysten vastauksista.

Läsnä vai diginä?

Nykyajan digimaailmassa ihmiskontaktia on yhä vähemmän, mikä tekee siitä entistä merkityksellisempää. Ihan sama asia on toiminut paperipostissa: nykyään kaikki sähköpostimainokset menevät niin nopeasti ohi, että fyysinen posti usein on ainoa tapa oikeasti tavoittaa kohde. Tuntuu hölmöltä, mutta niin se vain on. Viimeisten vuosien ennen-oli-paremmin nostalgioinnista ja 80-luvun elokuvista olen opiksi poiminut, että on hyvä olla läsnä.

Törmäsin twitterissä pysäyttävään ylilyöntiin. Joku somekouluttaja väitti, että asiantuntijan tulisi vaikuttaa instagramissa tai he jäävät kehityksestä jälkeen tai paitsi. Onneksi tämä koskee vain pahinta kaupungistumisen kuplaa, jossa itsekin olen suurimman osan elämästäni viettänyt.

Vaikka me VR Trackillä olemmekin vahvasti somessa, muistamme myös olla läsnä työkavereidemme kanssa. Moni ongelma ratkeaa, kun käy fyysisesti ihan oikeasti tapaamassa työkavereita. Kaikille hyppy digimaailmaan ei ole ollut niin luonteva, siksi yksi Lean-kehittämisen peruskäsite on Gemba, joka tarkoittaa ”mene ja katso”.

Olimme käyneet erästä asiaa läpi useita kertoja etäpalavereissa. Todelliset haasteet aukesivat vasta kasvokkain viime käynnilläni paikan päällä. Niiden ratkaisemiseksi oli helppo sen jälkeen sovittaa yhteinen sävel. Ihmiset tekevät rautatieinfrastruktuuria ihmisten käyttöön.

Kuva: Flickr.com/drestwn

Kannusta, luota ja rohkaise – työntekijälähettiläsverkostossa on voimaa!

Matkakumppanit_470.jpg

Viimeisimmän vuoden aikana olen useasti todistanut, mikä voima verkostossa voi olla. Verkostoissa innostuneisuus tarttuu, tuloksia syntyy ja yhteisöllisyys inspiroi.

Työskentelen VR:llä viestinnän tehtävissä ja olen mukana kehittämässä yrityksen työnantajakuvaa. Välillä työ on hyvinkin haasteellista, sillä VR kiinnostaa monia ja suurimmalla osalla suomalaisista on yrityksestä jokin mielipide. Siksi on tärkeää, että meidän työntekijät näkyvät myös sosiaalisen median eri kanavissa.

Kuten useat yritykset viime aikoina, myös me VR:llä halusimme työntekijäverkoston, joka toimisi eri kanavissa jakamassa sisältöjä. Monet puhuvat työntekijälähettiläistä, VR:llä verkosto tunnetaan matkakumppaneina. Mukana on noin sata työntekijää ja verkosto kokoontuu säännöllisin väliajoin yhteen jakamaan kokemuksia ja ideoita sekä sparraamaan toinen toisiaan. Verkoston toiminta on täysin vapaaehtoista, ja toiminta perustuu kannustamiseen ja rohkaisemiseen. VR:n somevaltuutus lähtee siitä, että päivän polttavista asioista saa ja pitää keskustella.

Omasta kokemuksesta tiedän, että matkakumppaneita on kannustettava ja rohkaistava toimimaan sekä toiminnan tuloksia on myös esitettävä, jotta innostus ei laannu. Lisäksi verkoston toimintaa pyörittäessä on hyvä tiedostaa ja hyväksyä se, että toiset mukaan lähtijöistä toimivat aktiivisemmin kuin toiset.

Mielestäni verkoston toiminta on yrityksen kannalta tärkeää, sillä verkostossa toimivat henkilöt ovat niitä, jotka antavat yritykselle kasvot. Heidän kauttaan myös muut pääsevät tutustumaan, mitä kaikkea VR:llä tehdään, millaisia työtehtäviä yrityksestä löytyy ja mitä työvuorojen aikana tapahtuu. Jos kiinnostuit, matkakumppanit löydät sosiaalisesta mediasta aihetunnisteilla #vrduuni tai #matkakumppani.

Innostuminen tarttuu

Tein Metropolian ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyöni työntekijälähettilyydestä VR:llä. Työssä kuvaan, miten matkakumppanitoiminta käynnistyi, mitä toiminnalla tavoitellaan ja mitä tuloksia verkosto on saanut aikaan. On ollut äärimmäisen iso ilo olla luomassa matkakumppani-verkostoa ja huomata se mahtava innostuneisuus, mikä porukasta kumpuaa. Tämä reilun vuoden mittainen matka verkoston toiminnan käynnistäjänä ja koordinoijana on opettanut paljon projektin monimuotoisuudesta ja lisännyt tietoa yrityksen eri liiketoiminnoista ja tavoista toimia. Mutta mikä parasta, olen päässyt tutustumaan aivan uskomattomiin tyyppeihin, joihin en olisi varmaankaan missään muussa yhteydessä edes törmännyt.

Tehtävää on vielä paljon, mutta mielestäni suunta on oikea. Verkoston voima on osoitettu jälleen kerran, kunhan muistaa vain luottaa, rohkaista ja kannustaa!

Liikutaan älykkäästi

Sm5_Flirt_470.jpg

Tällä viikolla vietetään Euroopan liikkujan viikkoa, joka päättyy 22.9 pidettävään auton vapaapäivään. Viikon teemana on vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikkuminen, jota joukkoliikenne parhaimmillaan on.

Älykkyyttä teknologisilla innovaatioilla

Uusia digitaalisia sovelluksia tarvitaan, jotta liikennepalvelujen käyttö on helppoa ja tehokasta. Digitalisaatiolla voidaan luoda myös kokonaan uusia innovatiivisia palvelukonsepteja.

Joukkoliikennejärjestelmää tulee kehittää järjestelmänä

On tärkeää, että joukkoliikennejärjestelmää kehitetään kokonaisuutena ja vuorovaikutteisena systeeminä, jotta varmistetaan resurssitehokas ja palvelukykyinen liikennejärjestelmä.

Joskus aikanaan olen oppinut, mikä ero on systeemillä ja kasalla. Kun kasasta otetaan osa pois, niin jäljelle jäävä osuus muodostaa yhä kasan. Kun taas systeemistä ottaa osan pois, niin systeemi lakkaa toimimasta.

Hyvänä esimerkkinä joukkoliikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä voidaan pitää pääkaupunkiseudun HSL-kuntayhtymää, joka koplaa bussi-, metro-, raitiovaunu- ja lähijunaliikenteen toimivaksi vuorovaikutteiseksi systeemiksi.

Yleisemminkin pitäisi painottaa pitkäjänteistä suunnitelmallista liikennejärjestelmän kehittämistä, jotta voitaisiin turvata joukkoliikennepalveluiden jatkuvuus ja ennakoitavuus sekä mahdollistaa eri liikennemuotojen tehokas yhdistäminen. Hyvä kysymys on, tukeeko nykyinen liikennepolitiikka liikennejärjestelmän kehittämistä systeeminä vai kasana?

Ja kun hyvä fyysinen liikennejärjestelmä täydennetään oivallisilla digitaalisilla palveluilla, saadaan kokonaisuudesta käyttäjien tarpeita vastaava älykästä liikkumista tukeva verkosto.

Liikutaan älykkäästi suunnitellussa ja toteutetussa liikennejärjestelmässä!

Ravintolavaunu – huoleton matkakumppanisi uudella ilmeellä!

Ravintolavaunut ovat kulkeneet raiteilla jo 105 vuotta! Ravintolavaunu on aina ollut asiakkaillemme paitsi virkistäytymisen paikka, niin myös tapa tavata uusi ihmisiä ja tehdä matkanteosta seuralla ja tarjoilulla aina vain huolettomampi kokemus.

Päätimme vähän aikaa sitten uudistaa ravintolavaunukonseptiamme ja panostaa vahvaan taustatyöhön yhdessä asiakkaittemme ja henkilökuntamme kanssa, jotta saisimme juuri sellaisen ravintolavaunun, jossa kaikki viihtyvät. Pitkällinen pohdinta meni myös nimeen, ja monen vaihtoehdon jälkeen sekin tuli kirkkaana eteemme: Ravintolavaunu! Sillä nimellähän me kaikki sitä kutsumme ja sinne askeleet johtavat matkanteon lomassa!

Ravintolavaunu on uudistettu niin sisältä kuin ulkoakin. Ulkokuoressa panostimme vahvaan näkyvyyteen, jotta asiakkaamme löytävät sinne helposti. Sisällä uudistimme sisustusta, jotta se aina vain paremmin palvelisi mukavaa yhdessäoloa ja antaisi matkalle hyvän tunnelman sekä korostaisi kaunista maisemaa, joka kiitää ohitse junan puksuttaessa eteenpäin.

Tarjonnassamme teimme myös uusia kokeiluja, kun pilottivaunu nytkähti liikkeelle tämän vuoden huhtikuussa. Kokeilimme erilaisia uusiakin ruoka-annoksia, mutta lopputulos oli selvä, niin kuin asiakkaamme palautteessaan sanoivat: klassikoita ei turhaan klassikoiksi sanota! Lihapullat ja kermainen lohikeitto osoittautuvat edelleenkin voittamattomiksi suosikeiksi! Matkustajamme haluavat palautteen perusteella hyvää perusruokaa, jossa hinta-laatusuhde on kohdallaan ja me haluamme siihen toiveeseen vastata! Kahvien suhteen päädyimme kokeilujen jälkeen Nespresso-koneeseen, josta erikoiskahvitilaukset onnistuvat mainiosti, puhumattakaan Suomen parhaimmiksi valitut korvapuustit, jotka olemme myös saaneet osaksi valikoimaamme. Kaikki nämä uudistukset kumpusivat asiakkaittemme palautteista.

Olemme erityisesti kiinnittäneet huomiota myös take-away-mahdollisuuteen: uudet pakkaukset mahdollistavat annosten viemisen omalle paikalle helpommin! Ei tarvitse siis huolehtia, onko Ravintolavaunussa tilaa!

Uudet ravintolavaunut alkavat nyt tehdä yksitellen matkaa varikolta kaikille reiteille, yksi uusi ravintola saapuu raiteille aina kahden viikon välein! Valikoimat kaikissa ravintolavaunuissa vaihtuvat nyt saman tien, vaikka ulkokuoret ja sisustus uusitaankin yksi kerrallaan. Matka tähän asti on ollut mainio ja palautteiden kerääminen ja ravintolavaunukokemusten kuuleminen on ollut palkitsevaa meille tekijöille.

Nyt vaan raiteille viihtymään, Ravintolavaunu on meidän kaikkien!