Makuja matkalla, moneen junaan!

Uuden ravintolavaunun pilotti palaa huomenna, pienen tauon jälkeen, raiteille, matkaten IC 29:n mukana Helsingistä Ouluun. Pilottivaunussa uudistettiin ilmeen ja sisustuksen lisäksi myös ruokalista, tarjoamaan erilaisia makuja, kaikille raiteille.

Junissamme nautitaan vuosittain yli 200 000 ruoka-annosta ja juodaan yli 440 000 tuoppia olutta ja 1,6 miljoonaa kuppia kahvia. Suomalaiset haluavat nauttia matkanteon aikana hyvästä ruuasta joko ravintolavaunussa tai omalla paikallaan. Siksi uudistuksen yhteydessä teimme perinpohjaisen suunnittelutyön, jotta annokset on helppo kuljettaa myös omalle paikalle ravintolavaunusta. Sen lisäksi olemme panostaneet pakkausten ympäristöystävällisyyteen.

Kahvin ystävät pääsevät herkuttelemaan erikoiskahvivalikoimallamme. Asiakaspalautetta kerätessämme tämä oli usein esiintynyt toive ja olemme iloisia, että voimme nyt tarjoilla kahvia useampaan eri tapaan. Tiesitkö, että suomalaiset juovat kahvia eniten henkeä kohti maailmassa? Me nautimme kahvia lähes kymmenen kiloa vuodessa henkilöä kohden.

Olemme pyrkineet rakentamaan valikoiman niin, että sieltä löytyy pieneen ja isoon nälkään erilaisia vaihtoehtoja. Nopeasti voi napata maukkaan Kotipizzan slicen mukaan tai herkutella klassikollamme, lihapullilla, joita muuten suomalaiset matkustajat tilaavat yli 80 000 annosta vuodessa. Ruokalistalta löytyy myös erikoisruokavalioihin sopivia annoksia, joita on meiltä kovasti kysytty.

Ravintolavaunun tuotteiden esillepanoon on panostettu ja tuotevalikoima vaihtelee kellonajan mukaan, tarjoten aamupäivällä pretzeleitä ja take-away-salaatteja lounasaikaan ja iltapäivälle sitten panostetaan enemmän esimerkiksi suosittuun club sandwichiin.

Paulo Lehtinen, Avecran tuotepäällikkö ja kokki, on kerännyt palautetta asiakkailtamme ja näyttää siltä, että matkustajiemme rakastamat klassikkoannokset pitävät edelleen ykköspaikkaa koko valikoimastamme.

Ravintolavaunun pilotti kulkee liikenteessä kesän yli ja samalle keräämme jatkuvasti palautetta asiakkailta ja henkilökunnalta, jotta voimme tehdä vielä nopeita muutoksia niin sisustukseen kuin ruokalistaankin. On erittäin tärkeää, että voimme tämän ison uudistuksen kynnyksellä hienosäätää ratkaisuja juuri oikeiksi asiakkaitamme varten.

Yritä bongata uusi ravintolavaunu raiteilla kesän aikana, ota kuva ja laita se sosiaalisen median kanaviin hastagillä #makujamatkalla ja #uusiravintolavaunu ja anna palautetta kokemuksistasi. Kuulemme mielellämme, mitä sinä pidät tästä uudistuksesta. Me olemme innoissamme ja valmiina tekemään matkastasi entistäkin mukavamman!

VR kehittää palvelujaan yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa – tavoitteena esteetön matkustaminen kaikille

”Tärkeintä ja taloudellisesti tehokkainta kaikille, esteettömyyden varmistamiseksi, on ottaa esteettömyysasiat mahdollisimman aikaisin kaikissa prosesseissa huomioon.”

Näin tuumasi Juha Sylberg Näkövammaisten Liitto ry:stä toukokuisen keskiviikkona aamuna, kun VR ja 21 eri vammaisjärjestöä ja toimijaa kokoontuivat jälleen yhdessä keskustelemaan ja kehittämään VR:n palvelujen esteettömyyttä.

Tällä kertaa tapetilla olivat etenkin kesäkuussa uudistuva lähiliikenteen asiakaspalvelumalli, joka otetaan käyttöön juhannusviikolla. Tuolloin lipunmyynti kaikissa lähijunissa loppuu ja lippu tuleekin olla ostettuna aina ennen junaan nousemista. Vaikka lipun voi ostaa lukuisista eri kanavista, netistä, VR Lähijunat -mobiilisovelluksesta, asemilta ja R-kioskeista, on etenkin näkövammaisia mietityttänyt, kuinka lippu on heille helpointa jatkossa ostaa.

Itsepalvelukanavien lisäksi panostamme edelleenkin myös muihin myyntikanaviin. Lippuja myymme edelleen asemillamme, lippuautomaateilla ja R-kioskien kautta. Lipunostaminen on kuitenkin enenevissä määrin siirtynyt digitaalisiin kanaviin. Uusiessamme digitaalisia myyntikanavia kuluvan vuoden aikana vr.fi ja VR Mobiilipalvelut pyrkivät konsultoimaan erityisryhmistä koostuvaa testiryhmää, jotta voidaan huomioida eri toiminnot esteettömyyden näkökulmasta.

Keskusteluissa nousi esiin myös liikuntarajoitteisen matkustajan avustaminen juniin, kun junissa kiertävä konduktööripari ei välttämättä osu juuri omalle kohdalle. Noin 75% lähijunissa on edelleen konduktööripari ja uudessa mallissa konduktöörimme palvelevat aiempaa enemmän myös laiturialueilla. HSL-aluetta operoidaan jatkossa pelkillä Flirt-junilla ja ne ovat käytännössä esteettömiä. Jatkossa lähiliikenteessä ei tarvitse erikseen saattajalippua, jos vammaisella on henkilökohtainen saattaja. Vammaismatkustaja voi nykykäytännön mukaisesti tilata etukäteen myös avustuspalvelun, jos liikkuminen itsenäisesti on haastavaa. Mikäli veturinkuljettaja havaitsee vammaismatkustajan olevan ongelmissa junaan nousemisessa, kuljettaja voi auttaa vammaismatkustajaa. Hätätilanteissa kuljettajaan saa yhteyden sos-puhelimella.

Kehitämme palvelujamme jatkuvasti, jotta esteettömyys toteutuisi mahdollisimman laajasti. Aloitimme esimerkiksi avustamispalvelun asemilla jo vuonna 2009 ja tämän vuoden alusta olemme onnistuneet typistämään avustamispalvelun aikaa asemilla 30 minuutista 20 minuuttiin, mitä meiltä on paljon toivottu. Muutimme vuoden alusta myös vammaispalvelunumeromme maksuttomaksi.

Yleisesti ottaen matkustamiseen tukea tarvitsevat asiakkaamme ovat suhteellisen tyytyväisiä palveluihimme, viime vuonna erityisryhmille tehdyn kyselyn mukaan VR sai arvosanan 8, asteikolla 1-10.  Tämä ei toki tarkoita, etteikö töitä vielä riittäisi ja sillä yhteisellä asialla olimme tänäänkin Kuntatalolla.

Kutsumme vammaisjärjestöt säännöllisiin tapaamiseen kerran pari vuodessa, joissa käymme läpi olemassa olevien palvelujen toimivuutta ja mahdollistamme osallistumisen tulevien uudistusten ja palvelujen suunnitteluun esteettömyyden näkökulmasta. Olemme halunneet pitää tilaisuudet luottamuksellisina, jotta vapaa keskusteluyhteys VR:n ja järjestöjen välillä olisi mahdollisimman hedelmällinen ja mutkaton.

Olemme myös yhdessä sopineet, että teemme vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn, jotta tiedämme, kuinka voimme tehdä junamatkasta entistä sujuvamman ja miellyttävämmän. Seuraava keskustelutilaisuus järjestöjen kanssa pidetään syksyllä 2017.

Vain avoimella vuoropuhelulla voimme päästä vahvaan yhteistoiminnalliseen suunnitteluun. Esimerkiksi kalustomme uudistaminen ja uuden kaluston hankinta sekä toiminnallisuuksien suunnittelu auttaa niin meitä kuin matkustajiammekin.

 EDIT: 2.6.2017 klo 22.28. Korjattu kohtaa junan hätäpuhelimen käyttämisestä poikkeustilanteessa.

Interrail – ei vaan kesäksi, vaan koko elämäksi!

Interrail-korttia myytiin viime vuonna yhteensä noin 4500 kappaletta Suomessa ja koko Euroopassa kortti on säilynyt vahvana vaihtoehtona matkustamisessa. Viime vuosina kortti on nostanut suosiotaan myös seniorimatkustajien keskuudessa. Vuosina 2011-2016 Interrail-kortteja on ostettu 4500-7000 kappaletta vuosittain.

Viime vuonna Suomessa myydyistä Interrail-korteista noin 65% myytiin 12-27-vuotiaille, mutta uutena asiakasryhmänä ovat myös seniorit, joiden osuus korttien myynnistä on kasvussa, viime vuonna seniori-ikäluokka osti jo 6% kaikista korteista Suomessa, aikuisten osuus oli noin 26% kaikista ostetuista korteista.

Interrailin suurin suosio tähän mennessä ajoittuu 1970- ja 1980-luvuille. Silloin Interrail-korttia kokeilleet ihmiset ovat nyt saavuttaneen ns. kolmannen iän ja haluavat lähteä muistelemaan sitä samaa vapauden tunnetta, jota kokivat aikoinaan.

Interrail tuli ensimmäisenä myyntiin vuonna 1972, Kansainvälisen rautatieliiton (UIC) 50. Juhlavuoden kunniaksi ja oli tarjolla vain alle 21-vuotiaille matkustajille. Siitä lähtien Interrail-korttia on uudistettu ja uusien toimijoiden mukaan tullessa alue on laajentunut vuosi vuodelta.

Suosituin Interrail-kortti vuonna 2016 oli Global Pass –kortti, jota voi hyödyntää kaikissa 30 Euroopan maassa. Global Passin lisäksi myynnissä on One Country Pass –kortti. Suosituimmat kohdemaat vuonna 2016 olivat Sveitsi, Italia ja Iso-Britannia. Suomalaiset matkustavat Interrail-kortin kanssa useimmiten toukokuun ja heinäkuun välisenä aikana.

Interrail-kortin voi nyt ostaa jopa 11 kuukautta ennen matkan alkua, entisen kolmen kuukauden sijaan. Global Pass –kortin voimassaolopäivistä voi halutessaan käyttää päivän kotimaan menomatkaan ja päivän paluumatkaan. Samoin voimassaoloajat on tehty joustavammaksi, jotta matkustaja voi vieläkin paremmin saada joustoa matkansa aikana.

Interrail-brändi on laajalti tunnettu koko Euroopassa ja kyselytutkimusten mukaan ajatus reilaamisesta on hyvin positiivinen nuorten keskuudessa. Interrail koetaan vahvasti elämykselliseksi tuotteeksi, jossa Eurooppaa näkee paremmin kuin lentokoneen ikkunasta.

Interrail-korteilla matkustetaan pääosin ilman paikanvarausta, mutta Euroopassa on junayhtiöitä, jotka edellyttävät paikkavaurauksia joihinkin juniin. VR myy Interrail-kortteja, mutta muiden Euroopan rautateiden yksittäisiä matkoja voi ostaa kunkin operaattorin omilta internet-sivuilta tai eri palveluntarjoajilta.

Suosituimmassa kuukauden voimassaolevassa 7 päivän Global Pass -kortissa yhden matkapäivän hinnaksi muodostuu nuorelle matkaajalle 36 euroa. Eurooppa on mahdollista edelleen valloittaa vapauden tunteen ja joustavien matkasuunnitelmien kera suhteellisen edullisesti, kertoo VR:n edustaja Eurail Groupissa Satu Oker-Blom.

Lisätietoja Interrail-palveluista saat VR:n verkkosivuilta https://www.vr.fi/cs/vr/fi/eurooppa-junalla-interrail.

 

 

Testaamalla kohti parempaa työmatkakokemusta

Juna on suosittu matkustusmuoto erityisesti niiden keskuudessa, jotka haluavat hyödyntää matka-ajan tehokkaaseen työskentelyyn. Viime kuukausina me täällä VR:llä olemme keskittyneet miettimään miten voisimme tulevaisuudessa parantaa junan työskentelymahdollisuuksia entisestään.

Työmatkalaistenkin suosima Ekstra-luokka uudistuu ensi vuoden alussa. Parhaillaan kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa uudistuksia, joiden tavoitteena on nostaa työskentelymahdollisuudet uudelle tasolle ja tukea rauhallista matkustamista. Kehitystyö on lähtenyt liikkeelle asiakkaiden palautteesta ja työ- ja liikematkalaisten sekä heidän työnantajiensa tarpeita kartoittavista tutkimuksistamme. Viimeisen parin viikon aikana olemme päässeet erityisen kiinnostavaan vaiheeseen, jossa vaihtoehtoisia ratkaisuja on testattu yhdessä asiakasryhmien kanssa. Olemme kutsuneet asiakkaita tutustumaan testivaunuun, josta puolet on vanhaa tuttua Ekstra-luokkaa ja puolet on rakennettu uuden konseptin mukaiseksi.

Asiakastestauksissa on kerätty arvokkaita näkemyksiä sadoilta asiakkailta. Testivaunun avulla olemme saaneet konkreettista palautetta siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat ja miten voisimme tehdä niistä asiakkaillemme entistä parempia. Mielipiteet ja tarpeet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta haasteet erilaisten istuinratkaisujen tuoman yksityisyyden, aidosti toimivan työrauhan, matkatavaroiden säilytyksen ja puhelinkopin käytännöllisyyden osalta ovat yhteisiä. Oma merkityksensä on luonnollisesti myös valittavilla materiaaleilla ja vaunun visuaalisella ilmeellä. Olemme lähteneet kehittämään modernia ja inspiroivaa, mutta silti rauhallista ympäristöä ja saaneet kiitosta asiakkailta uudesta raikkaasta suunnasta.

Testivaunu on ollut nyt asiakkaiden käytössä parisen viikkoa ja ensi viikolla sitä pääsee kokeilemaan oma henkilökuntamme. Olen ollut ilahtunut ja äärimmäisen kiitollinen siitä, kuinka innostuneita asiakkaat ovat olleet osallistumaan kehitystyöhön. Meille on kunnia-asia, että voimme palvella hyvin asiakkaitamme ja se onnistuu vain kuuntelemalla heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Monen asiakkaan mielestä junassa on hyvä levähtää arjen kiireistä. Tavoitteena on kuitenkin, että juna pysyy myös parhaana, ja entistäkin parempana, vaihtoehtona niille, jotka haluavat käyttää matkansa tehokkaaseen työntekoon.

Tervetuloa yhdessä kehitettyjen ratkaisujen pariin uudistuneeseen Ekstraan 2018.

Kiitos kun olet siinä

Tämä on kirjoitettu Pendolinon lämmössä ja syleilyssä. Tuossa tiukassa otteessa, joka osaa olla samaan aikaan hellä ja ankara. Toisena hetkenä diktaattori, joka sekoittaa päiväni, ja toisaalla urhoollinen ratsu joka toimittaa minut ympäri Suomea tapaamisista toisiin.

Meillä kahdella on viha-rakkaussuhde. Leiskuva intohimomme on silti vain merkki siitä, että selkeästi välitämme toisistamme. Annamme anteeksi ne hetket, jolloin petymme ja osaamme yhdessä iloita niitä hyvistä hetkistä kun yhteinen matka kulkee katkeamattomasti läpi lumisen aamuhämärän.

Koemme paljon yhdessä. Vietämme aikaa viikottain lähes kymmenen tuntia ja noina hetkinä olemme oppineet tuntemaan toisemme entistä paremmin. Pyrimme ennakoimaan mahdollisia viivästyksiä ja vältämme toisiamme sellaisina ruuhkaisina hetkinä, kun muut matkustajat tarvitsevat sinua enemmän kuin minä. Annat minulle rauhaa työskennellä ja tarjoat perjantain huurteisen hetken matkalla työviikon jälkeen kotiin.

Arvostan sinua arjessa. Yksityisautoilu ei omalla kohdallani tunnu järkevältä ja osaan nauttia siitä puolentoistatunnin hetkestä ennen arkisia askareita. Maisemat alkavat olla tuttuja. Reittivalintasi on ymmärrettävästi melko samanlainen päivästä toiseen. Vain yksittäisiä väärinkäsityksiä lukuunottamatta, jolloin saatoin löytää itseni Lahdesta, liikun Tampereen ja Helsingin väliä. Akaa, Hämeenlinna, Riihimäki ja Tikkurila tuntuvat jo tutuilta välietapeilta matkan aikana, ja ne muistuttavat olemassaolollaan rautatien merkityksestä täällä Kehä 3:n ulkopuolella asuville.

Tiedämme, ettemme ole kumpikaan täydellisiä. Kehittämistä löytyy monessakin asiassa ja omien kehityskohteiden myöntäminen voi olla välillä vaikeaa. Silti jaksamme antaa palautetta niin myötä kuin vastamäessä. Pyrimme muistamaan myös ne tärkeät kiitoksen hetket, joita esimerkiksi parantuneen verkkoyhteyden kehitys toi mukanaan.

Vastoinkäymisistä huolimatta olemme tulleet siihen johtopäätökseen, että emme pärjää ilman toisiamme. Välillämme oleva side on niin vahva, että emme anna sen katketa koskaan. Kaksisataa kilometriä tunnissa kiitävä alumiinirunko saa paljon anteeksi. Pyrimme aina muistamaan, että toimintavarmuutesi on Euroopan kärkeä, vaikka yli tunnin myöhässä saapuminen asiakaspalaveriin aiheuttaakin välillä haastavia hetkiä. Toisaalta, kun kertoo yhteisestä matkastamme, yllättävän moni ymmärtää ja antaa sympatiaa osallemme.

Haluankin kiittää kaikista näistä tähän astisista vuosista ja toivon että yhteinen matkamme jatkuu edelleenkin näissä merkeissä. Olet se paras matkakumppani, jota ilman emme tulisi toimeen.

Kireitä raiteita ja onnistuneita lipunlukuhetkiä toivotellen,

Janne Gylling