Hyperloop ja Pokémon Go: ilmiöt muovaavat meitä


 
Tutkimuksen (tutkimus ja M&M:n juttu) mukaan, kuusi kymmenestä ihmisestä uutisjuttuja jakavasta ihmisestä tekee sen pelkän otsikon perusteella. Tarina jää lukematta, pelkkä klikkiotsikko riittää. Voi toki olla, että he tuntevat asian jo muuten, mutta silti. Ihmiset eivät keskity yhteen asiaan hetkeäkään pidempään kuin on tarve, mutta soljuvat luontevasti maailman pyörteissä kuluttaen tietoa modernisti.

Diginatiiville ei ole suoraa vastakohtaa, vaan asteittaista vastarannan kiiskeyttä. Toisille raja menee twitterissä, toisille suoratoistopalveluissa. Ja joku ei halua ollenkaan älypuhelinta.
 
Olin seitsemän vuotta sitten Interrailia varten ladannut kartat kohdemaista Nokia-puhelimeeni. Ranskalaiset yöjunan hyttikumppanit eivät olleet uskoa silmiään, kun sujuvasti aamuyöllä Krakovassa kävelimme harha-askelitta hostellille. Interrail vetää väkeä taas tänäkin vuonna, ja kohdemaissa navigointi on entistäkin helpompaa.

Hyperloop - hypeä ja kysymyksiä

Hyperloop tarkoittaa alipaineistettua putki-infraa, jossa liikkuvissa kapseleissa voi kulkea ihmisiä ja tavaroita jopa 1 200 km/h. Konseptitasolla olevaa ajatusta on suunniteltu yhdistämään kaupunkialueita ennennäkemättömän nopeilla yhteyksillä. Eri puolilla maailmaa selvitetään, missä ja miten hyperloop voisi olla todellisuutta.
 
Hyperloop-hype on alkanut osua Suomeenkin kovaa. Ehdotukset, esitykset ja laskelmat kuulostavat houkuttelevilta, mutta vaativat sisälukutaitoa ja lähdekritiikkiä. Mielikuvissa lupaukset tuntuvat hyviltä, mutta vertailuissa käytetty junamatka Helsinki−Turku taittuu nopeimmillaan jo nyt tunnissa ja 38 minuutissa. Eikä Helsingin ja Tukholman väliseen lentomatkaan monikaan tuhraa kolmea ja puolta tuntia.
 
Hyperloop on vielä hypepuhetta, mutta ehkä todellisuutta ennen kuin osaamme odottaakaan. Ilmanpainetta on käytetty junien liikuttamiseen osana liikennejärjestelmää jo vuonna 1845 Englannissa. Haasteeksi koitui kytkeytyminen muuhun infraan. Matkaketjut ja saumaton liikkuminen ovat nytkin avainasemassa.
 
Radanrakentajalle nousee lukuisia ajatuksia, ja varmasti vielä enemmän, kun pidemmälle mennään. Maa liikkuu jatkuvasti, joten rataa kannattelevien pylväiden perustusten suunnittelu on haasteellista. On ehdotettu automaattisesti asemaan mukautuvia pylväitä, jotka eivät kuulosta ainakaan halvoilta. Missä rata voi kulkea? Suomessa nykyiset moottoritie- ja ratakäytävät eivät ole erityisen suoria. Tippuuko luvatusta 1 200km/h vauhdista heti puolet pois, vai miten rata voidaan toteuttaa? Saadaanko yksityisiltä maanomistajilta lupa hyperloop-radan rakentamiseen heidän maansa poikki? Onko maakuntakaavoissa linjattu hyperloopille suoria reittejä, vai millä keinoin maa- ja ilmatilaa hankitaan?

Pokémon Go näyttää tietä etäavustamiseen?

Seuraa siitä hypestä hyviäkin asioita. Suomessa lauantaina virallisesti julkaistu Pokémon GO on saanut koko maailman ulos tuijottamaan kännyköitään, kävelemään, juttelemaan toisilleen ja kokeilemaan teknologiaa. Peli on hyvä esimerkki lisätyn todellisuuden eli augmented realityn hyödyntämisestä. Kun yrität pyydystää Pokémonia, se näkyy kamerakuvasi "päällä", osana ympäristöä.
 
VR Trackin työntekijät ovat levittäytyneet ympäri Suomea ja Ruotsia työmaille. Etäavustaminen on ihan varmasti jollain tavalla osa työskentelyä tulevaisuudessa Jo nyt esimerkiksi Snapchatissä kuvan päälle voi piirtää. Sovelluskaupoissa on lukuisia vaihtoehtoja kuvanjakamiseen, jonka aikana voidaan opastaa kuvanjakajaa äänen lisäksi videokuvaan piirtämällä.  
 
Miten voisimme kehittää työssä avustamista etäohjaamisen kautta? Voiko asiantuntija, esimerkiksi työmaamestari, opastaa toimipisteeltä useampaa työntekijää eri työvaiheissa puhelimella, tabletilla, tai vaikka virtuaalilaseilla. On selvää, että lisätyn todellisuuden lasien kehittyessä työnteko muuttuu, kuten Suomessa pysäköinninvalvojat ovat jo päässeet kokeilemaan. Näkökenttään voi ilmestyä lisätietoa helpottamaan päätöksentekoa. Ja viereen saattaa ilmestyä Pikachu, jota ei malta olla pyydystämättä.

Tuttuja juttuja töihin

Onko hyötyä, että teknologiat ajavat muita reittejä ihmisten arkeen, jotta ne ovat lähestyttävämpiä töissäkin? Ihan varmasti on, ja sitä kautta monet ideat otetaan käytäntöön. Sovelletaan jotain, jonka on huomattu toimivan toisaalla.

Näin kävi VR Trackin vuoden ideana palkitussa kävelytarkastuksen karttatelineessä: se on keksitty suunnistajan käytöstä tv-lähetyksestä. Ehkä joku Pokémon GO -pelaaja keksii, mitä informaatiota työntekoa varten kameraruudulla pitäisi näkyä Pokémonien sijaan, ja mitä meidän PokéStopit ja Gymit olisivat.
 
VR Track julkaisi vajaa vuosi sitten Turvallaan-mobiilipelin, jossa muistutetaan hauskalla tavalla turvallisuudesta. Meillä on käynnissä Mukana Messissä -kesäkampanja, jossa kesäharjoittelijamme kiertävät työmaita ja opastavat älypuhelimen monipuolisempaan käyttöön. Osalle käyttäjistä voi näyttää twitteriä, joillekuille tarpeellisinta on kiinnittää aloitusnäyttöön kuvake, josta pääsee oman ryhmän tai alueen Yammer-keskusteluihin kätevästi.

Me kaikki hyödymme näistä sovelluksista. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia, ja uskalluksen löytyminen vaatii positiivisia kokemuksia. Muistoja herättävä peli tai toisen kuunteleminen voivat avata niitä.
 
VR:n pääkonttorilta pääsee muuten neljään PokéStoppiin.

Kuvitus: hyperloop one

Energiatehokkuus paranee innovaatioilla



VR:llä on viime vuosina panostettu vahvasti hyvien ideoiden keräämiseen henkilöstöltä. Satojen ideoiden joukossa piilee todellisia jättipotteja ja nyt yhden mainion idean avulla on pystytty parantamaan VR:n junaliikenteen energiataloudellisuutta ja saavuttamaan satojen tuhansien kustannussäästöt.

Hyvästä ideasta todellista hyötyä

VR Groupin veturinkuljettajat tekivät työtehtäviensä lomassa havainnon Sr2-veturiin liittyvästä ominaisuudesta, joka on varsinainen tehosyöppö. Kuljettajat havainnoivat tätä ominaisuutta, mittasivat kulutusta ja tekivät kehitysehdotuksen teknisistä muutoksista veturin toimintaan.

Kuljettajien ehdotuksen mukainen tekninen toiminnallisuus toteutettiin huippuasiantuntijoiden toimesta ja koeajoissa se osoittautui – tietenkin – menestykseksi. Ja kuten pelisääntöihin kuuluu, innovaatioiden hyöty valuu ideoitsijoille: molemmat ideointiin osallistuneet veturinkuljettajat palkittiin kesäkuussa 9 448 euron summalla, idean hyödyllisyydestä ja toteutettavuudesta johtuen.

Rullauksissa on energiatehokkaan ajotavan pohja

Rautatieliikenne on lähtökohtaisesti energiatehokas liikennemuoto, mutta kuten tämä idea jälleen osoitti, rautatiemaailma ei voi tuudittautua olemaan tyytyväinen, vaan kehittämistä riittää.

Junan energiatehokkuus tulee pitkistä rullauksista. Junakokoonpanon kiihdyttäminen matkanopeuteen vaatii tietysti huimasti energiaa, mutta sen jälkeen juna voi pienestä vierintävastuksesta johtuen rullata jopa kymmeniä kilometrejä pienellä energialla menettämättä juurikaan nopeuttaan.

Tässä kohtaa ideoitsijat tekivät keksintönsä: Sr2-veturi kuluttaa rullatessaankin jopa 360 kW tehoa, sammuttamalla tilapäisesti toisen telin rullauksen aikana säästetään noin 40 prosenttia rullauskulutuksesta. Idea oli yksinkertainen, mutta yhdisti hienosti oikean toimintatavan ja teknologian. Lisäksi idea oli todella hyvin mittaamalla pohjustettu ja selkeästi jäsennelty. Ja loppujen lopuksi idea oli kullan arvoinen sekä VR Groupille että ideoitsijoille itselleen. 

Kuva: Jari Vitikkala

Suomi konduktöörin silmin



Yksi rikkaus tässä omassa konduktöörin työssä on se, että saa palkkaa siitä että matkustaa ympäri Suomea. Itse, kun olen aktiivinen kännykkäkuvaaja ja joitakin kuvia on vuosien varrella tullut otettua.  Ajattelin jakaa muutamia otoksia, kuvathan kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

Kuvat: Kim Foxell

Työntekijälähettiläs – työnantajan äänitorvi vai itsensäbrändääjä?

Kaikki halukkaat pääsivät mukaan VR Groupin työntekijälähettiläiksi Matkakumppanit -ohjelmaan toukokuun alussa. Joukko on runsas satapäinen ja osallistujat ovat eripuolilta konsernia. Meidän osallistujien huulilla on ollut varmasti monia eri kysymyksiä kuten, mitä meiltä vaaditaan ja halutaan, riittävätkö taidot ja innostus sekä mitä minä tästä hyödyn.

No, mitä minä tästä hyödyn? Miksi lähdin mukaan? Oma osaaminen, ammattitaito sekä yhteistyöverkosto yrityksen sisällä laajenevat ja sitä kautta lisääntyy myös yhteenkuuluvuuden tunne. On ollut ilo nähdä, kuinka matkakumppanit ovat innoissaan lähteneet sisäisessä keskustelukanavassa tutustumaan toisiinsa. Matkakumppanit ideoivat myös itse erilaisia tapoja ylläpitää ja vahvistaa verkostoa. Oman profiilin näkyvyys yrityksen ulkopuolellakin kasvaa, jos niin haluaa. Oma persoona ja osaaminen täytyy laittaa likoon, jotta itsensäbrändäyksen voi aloittaa. Näkyvyys saattaa taas poikia monia uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi kutsuja puhujaksi erilaisiin tilaisuuksiin ja näin edelleen mahdollistaa oman verkoston laajenemisen. Samalla kun siis teen työnantajasta halutun, teen myös itsestäni halutun. Win-win -tilanne.

Yritys lähemmäksi asiakasta

Yrityksen näkökulmasta hyödyt ovat selvät: liiketoiminta, työtehtävät sekä yritys työnantajana tulevat tutummaksi sekä asiakkaille että potentiaalisille työnhakijoille. Rajapinta asiakkaisiin hälvenee ja asiakaspalvelukeskus ei ole enää ainut kanava nähdä ja saada palautetta. Yritys antaa työntekijälähettiläiden myötä kasvot palveluilleen ja työntekijän sanaan on helpompi uskoa. Yrityksellä on myös lähettiläiden kautta käytössään verkosto, josta on tarvittaessa helpompi löytää puhujia eri tilaisuuksiin ja tapahtumiin.

Myös yrityksen houkuttelevuus työnantajana parantuu, kun työntekijät tulevat tutuksi ja työnhakijat voivat samaistua paremmin mahdolliseen tulevaan työyhteisöönsä ja yritykseen ylipäänsä. Isoin haaste yrityksellä on kuitenkin tasapainoilla valvonnan ja luottamuksen kanssa. Mutta ilman rohkeutta avoimuuteen ei saavuteta mitään.

Jos törmäät piakkoin hästägiin #matkakumppani, tiedät, että kyse on meistä: VR Groupin matkakumppaneista.

Kuva ylhäällä: Sofia Lievonen

Mars mars junamatkalle!



Junat ja varusmiehet lomapuvuissaan ovat kuuluneet mielikuvissani yhteen niin kauan kuin muistan. Edelleen suuri osa varusmiehistä taittaa matkansa varuskunnista lomille ja takaisin junalla. Pelkästään vuoden 2015 aikana varusmiehet matkustivat junalla 250 000 kertaa. Raiteet kuljettavatkin varusmiehiä ympäri Suomen, sillä monet varuskunnat, kuten Kainuun prikaati sekä Vekarajärven ja Dragsvikin varuskunnat ovat rataverkostomme varrella.

Puolustusvoimien ja VR:n sopimuksen myötä varusmiehet ovat jo pitkään saaneet matkustaa veloituksetta junissa kodin ja varuskunnan väliset matkat lomapuvuissaan. Säännöllisesti olemme saaneet kuitenkin palautetta siitä, kuinka varusmiehet ovat tunteneet pitkän palvelusviikon jälkeen täysissä junissa matkustamisen raskaaksi. Tämä on johtunut siitä, että he eivät ole voineet varata junasta paikkalippuja. Siksi ruuhkajunissa varusmiehet ovat saattaneet joutua vaihtamaan paikkaa jatkuvasti tai matkustamaan junan käytävillä.

Paikkaliput myös varusmiehille

Nyt tilanteeseen tulee muutos, sillä viime syksynä ryhdyimme yhdessä Puolustusvoimien kanssa rakentamaan systeemiä, jolla myös varusmiehet pystyisivät jatkossa varamaan halutessaan paikkalipun junasta.

Varusmiesten paikkalipun varausmahdollisuuden luominen ei ollut ihan niin yksinkertaista kuin miltä se alun alkaen minusta kuulosti. Puolustusvoimat pitää tarkasti huolta omista henkilörekistereistään, eikä voi luovuttaa niitä muiden toimijoiden käsiin. Näin ollen meidän täytyi yhteistyössä kehittää ratkaisu, jonka avulla varusmies pystyisi varaamaan paikkalipun junaan ilman, että mitään ylimääräistä tietoa Puolustusvoimien henkilörekisteristä päätyy VR:lle.

Paikkojen varaus heinäkuusta alkaen

Ilokseni voinkin nyt todeta, että projektimme on valmis ja varusmiesten paikkalippujen varaamista pilotoidaan Utin Jääkärirykmentin kanssa kesäkuussa. Heinäkuusta alkaen kaikki varusmiehet voivat varata paikkalipun Eko-luokkaan veloituksetta kätevästi VR Mobiilista.

Paikkalipun varaamiseksi varusmiehen täytyy liittyä Veturi-ohjelmaan ja päivittää henkilötunnuksensa Veturi-profiiliinsa. Tämän jälkeen varusmiehet voivat varata itselleen VR Mobiilin kautta tai selaimella osoitteessa m.vr.fi junasta paikkalipun. Varusmiehet voivat kuitenkin jatkossakin matkustaa lomapuvuissa junissa myös ilman paikanvarausta esittämällä varusmieskortin.

Haluankin toivottaa varusmiehille, ja tietysti kaikille muillekin junamatkustajille, entistäkin mukavampia junamatkoja!

Kuva: Puolustusvoimat/ Juho Vainonen